Responsiivisuus: Trendisana, mutta mitä se tarkoittaa ja mitä sillä tehdään?

,

webpoint responsiiviset verkkosivut

Yksinkertaisesti sanottuna responsiivisuus on verkkosivuston mukautumista kaikille päätelaitteille, eli tietokoneille ja älypuhelimille, sopivaksi. Sopiva tässä tapauksessa tarkoittaa, että verkkosivuston kaikki elementit, kuten tekstit ja kuvat näkyvät selkeästi ja näyttävät hyviltä.  Responsiivisuuden tarve kasvoi kun älypuhelinten ja tablettien osuus internet-selailussa kasvoi räjähdysmäisesti muutamien viime vuosien aikana. Nykyään tämä on mielestämme jokaisen uuden nettisivun perusedellytys.

Responsiivisuus ei ainoastaan koske pieniä näyttöjä ja näille mukautumista. Sillä tarkoitetaan kaikille näytöille järkevästi istuvaa sisältöä. Samalla kun mobiililaitteiden skaala on suuri ja kasvaa koko ajan myös tietokoneiden näyttökoot (ja erityisesti niiden pikselimäärät) suurenevat. Monet ovat varmasti käyneet sivuilla joiden sisältö on kapea palkki tietokoneen näytön keskellä. Nämä sivustot eivät siis ota huomioon isompien näyttöjen tuomaa etua tuoda sisältöä paremmin lukijan saataville.

Responsiivisten sivujen historia ja nykytilanne

Kun älypuhelimet tulivat markkinoille, julkaistiin joistakin verkkosivustoista myös mobiilisivut. Nämä olivat aina erilliset sivut, jotka oli toteutettu ottaen huomioon mobiililaitteiden pienemmät näyttökoot ja käyttö. Muutama vuosi sitten tapahtui kuitenkin selkeä muutos eikä tänä päivänä enää tehdä erikseen mobiilisivuja, vaan vain yksi sivusto joka mukautuu kaikille laitteille. Tämä säästää sekä verkkosivuston toteuttajien työtä, mutta myös asiakkaan lompakkoa.

Suuret hyödyt helposti ja pienellä vaivalla

Kuten aikaisemmin mainitsin, verkkosivustojen selailu muilla kuin tietokoneilla on normaalia ja nykypäiväää. Viestintäviraston tekemän tutkimuksen mukaan mobiililaitteiden internet-käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti.

Uutta nettisivua tehtäessä responsiivisuuden toteuttaminen ei ole mikään haaste saatika edes hidaste. Asiansa osaavalta web-kehittäjältä responsiivisuuden luonti onnistuu hyvinkin nopeasti ja helposti nettisivuston toteutuksen ohella. Jo olemassa olevat nettisivut ovat myös kohtuullisen helposti muokattavissa responsiivisiksi. On kuitenkin syytä ottaa huomioon niiden ikä ja muu toimivuus.

Responsiivisuus ei siis ole turhaa: sillä voi olla suuri vaikutus miten pitkään käyttäjä pysyy sivustolla tai jaksaa etsiä haluamansa. Mobiilikäytölle on erittäin tyypillistä, että se lopetetaan nopeasti, jos sivusto tökkii tai ei muuten toimi. Tämän seurauksena käyttäjä etsii vaihtoehdon ja siirtyy kilpailijan sivuille.

Vaikka responsiivisuus on lähtökohtaisesti visuaalisuuteen vaikuttava tekijä, se vaikuttaa konkreettisesti myös nettisivun hakukonenäkyvyyteen. Kirjoitimme aiheesta elokuussa ja voit lukea siitä lisää kirjoituksessamme: Mobiilisoituminen vaikuttaa nyt myös hakukonenäkyvyyteen.

Lisää luettavaa

Ajankohtaista

Groteski jatkaa Mikkelin kumppanina!

Groteski on valittu Mikkelin kaupungin sopimuskumppaniksi 1+1 vuoden sopimuksella, ainoana eteläsavolaisena toimistona sekä toiseksi kahdesta mainostoimistosta. Pääsemme siis jatkamaan jo kolme vuotta kestänyttä kumppanuutta ja kehittämään kaupungin brändiä vieläkin paremmaksi....

Lue lisää
Ajankohtaista

Uudistimme verkkosivut ja palvelut!

Kasvu ei synny kädet taskussa Yrityksemme onkin kasvanut vauhdilla viimeisten parin vuoden aikana, joten on aika näyttää ylpeästi se, mitä olemme saavuttaneet. Ja koska haluamme kasvaa entistä enemmän niin uudistimme...

Lue lisää
Ajankohtaista

Uskomaton vuosi 2020!

Kukapa olisi uskonut vuosi sitten, että jouluostoksille mentäessä pitää käyttää kasvomaskia, jotta ei sairastuisi globaalisti jylläävään pandemiaan. Ja, että sen seurauksena inhimilliset kärsimykset ovat mittaamattomia, maailmantalous laskee jyrkästi, yhteiskuntia suljetaan,...

Lue lisää