fbpx
Groteski

Groteskin visutiimi Sign, Print & Promotion -messuilla

Lähdimme visuaalisen suunnittelutiimin voimin keskiviikkona 13.3. Sign, Print & Promotion 2024 -messuille. Sign, Print & Promotion 2024 -messut ovat Suomen merkittävin graafisen ja visuaalisen viestinnän messutapahtuma ja se järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa jo neljättä kertaa. Messuilla oli esillä mm. laaja valikoima viimeisintä tulostustekniikkaa ja laitteistoja erilaisille painopinnoille sekä 3D-tekniikkaa, ohjelmistoja, sovelluksia, materiaaleja, digitaalisia ratkaisuja ja paljon uusia ideoita. Tapahtuma ei jäänyt myöskään vain osastojensa tarjonnan varaan vaan täydentävän lisän kokonaisuuteen toi seminaarilavalla ja Campfire Stories -nurkassa kattava kirjo puheenvuoroja niin liiketoiminnan parantamisesta, tekoälyn hyödyntämisestä alalla, ohjelmien uusista ominaisuuksista sekä eri konkareiden näkemyksiä alan tilanteesta ja tulevaisuudesta. Kokonaisuudessaan messut olivat oiva kohtaamispaikka koko markkinointiketjulle – suunnittelijoille, ostajille, tuottajille sekä tavarantoimittajille. Samaan aikaan viereisessä hallissa oli myös käynnissä Pactec -messut, jonka pääpaino oli pakkausratkaisuissa, alan koneistoissa ja laitteissa, pakkausmateriaaleissa sekä pakkausteknologian uusimmissa innovaatioissa.

Messut pitivät sisällään paljon erilaista ohjelmaa.

Miksi messuille?

Messuilta lähdimme innoissamme hakemaan uusia tuulahduksia sekä päivittämään tietoa, mitä alalla tällä hetkellä tapahtuu sekä uusia innovaatioita ja tuotteita asiakkaidemme tarpeisiin. Myös puheenvuoroissa oli kiinnostavia aiheita ja tuttujen työkalujen uusimpien ominaisuuksien esittelyjä, joita lähdimme kuuntelemaan ja omaksumaan.

Tuoreen musteen tuoksu, vakavaa tulevaisuuden puhetta ja neonvalojen välkettä

Alueelle astuessamme meidän otettiin vastaan kangaskassein ja aluekartoin sekä messulehtisten kera. Silmä ei heti tottunut kerralla kaikkeen kohinaan ja värien ilotteluun. ”Tuonne pitäisi päästä ja tuonne seuraavaksi”, tuumin itse alueelle astuessani. Tunnelma oli aamutuimaan selkeästi heräilemässä ja ihmisiä alkoi valua hyvää tahtia sisään. Seminaarilavalla oltiin jo ohjelman parissa. Istumapaikat olivat täynnä ja ruutua seurattiin lumoutuneena. Lavan läheisyydessä tulostimet ja erilaiset konelinjastot jo raksuttivat hyvää tahtia toinen toistaan värikkäämpiä tarroja, vanerileikkuita, banderolleja ja kangasta. Ilmassa leijui tuoreen musteen tuoksu sekä pakkausosastolla aaltopahvin tuoksu. Jos alueelta eksyi messukeskuksen ravintolakadulle, saattoi jopa saada osansa viereisestä messuhallissa käynnissä olevilta Gastronomian messuilta eli Gastro -messuilta.

Kiersimme ahkerasti alueella ja viivyimme monenlaisilla osastoilla. Teimme hyviä kontakteja muutaman mahdollisen alihankintatahon kanssa sekä pyysimme materiaalitarjouksia muutamaan käynnissä olevaan asiakasprojektiin. Itse tutustuin Campfire Stories -alueen antiin aamun ensimmäisen aiheen äärellä. Alueella puhujat esiintyivät ilman tekniikkaa – ei näyttöjä, ei värikkäitä ja näyttäviä PowerPoint-esityksiä eikä mikrofonia. Todellakin, tilanne oli intiimi. Alue oli visuaalisuudeltaan ja kokemukseltaan kuin aidosti nuotiolla istumista. Kuuntelin Jyrki Narisen vetämän Rehellistä puhetta graafisen alan haasteista ja mielettömistä mahdollisuuksista -puheenvuoron. Narinen referoi aluksi omaa taustaansa alalla ja kertoi anekdootteja uraltaan, jotka hyvin avasivat painomaailman murrosta 90-luvulta lähtien. Alallamme todellakin on mahdollisuuksia ja erityisesti tämän alan arvon ymmärtäminen kokonaisuutena suunnittelusta tuotantoon luotettavien ammattilaisten käsissä on asiakkaalle sekä lopputuotteelle erittäin tärkeää. Myös uusien tilojen ja osaamisen kuten robotiikan insinööriosaamiseen sekä graafisen suunnittelun kouluttamisen satsaamiseen pureuduttiin puheenvuoron lopussa. Puheenvuoro herätti monia pienempiä keskusteluja alueella ja itsekin olisin mielelläni jäänyt osallistumaan keskusteluun mutta muu messu alue veti puoleensa.

Messuilta mieleen jäi erityisesti erilaiset neonvaloja imitoivat 3D-tulosteet, joiden käyttö, huolto ja kestävyys on aitoihin verraten yllättävän edullista ja vaikutelma oli myös esillä olleissa esimerkeissä yllättävän aito. Valoratkaisut soveltuivat hyvin sekä sisä- että ulkokäyttöön. Kustannukset jäivät myös aitoon verrattuna jopa 10 kertaa halvemmaksi. Tuotteet oli esitelty kuin karkkikaupassa ja niihin ei voinut olla ihastumatta! Ideaa tulemme varmasti hyödyntämään tulevissa asiakasprojekteissa. Digitaaliset ratkaisut jäivät vahvasti unohduksiin printin rinnalla näillä messuilla. Sitäkin näyttävämmin sen toi esille Pactec -messuosastolla Punamusta Coloro. Osasto oli rakennettu kauttaaltaan led-tekniikalla ja grafiikan vaihtuessa näyttöalueella niin seinäpinnalla kuin sen läpi kulkevista aukoista vaikutelma oli vaikuttava. Osastolla tuli myös vaihdettua sana, jos toinenkin asiantuntijan kanssa.

Messut kokosivat mainosmateriaalien tuottajat yhteen.
Messuilta tarttui mukaan myös erilaista materiaalia.

Graafikot hoi, missä olitte?

Messujen ohjelman loppuvaiheilla olimme jo ammentamastamme tiedosta, kontaktoinnista ja näkemästä voipuneita ja huilasimme omilla After Workeilla Triplassa. Ihailimme kangaskasseihin kerättyjä käyntikortteja, näytteitä sekä lehtinivaskoita. Messut olivat kokonaisuudessaan todella antoisat ja messuilta tuli lähdettyä monta uutta kontaktia rikkaampana. Messuilta jäin kuitenkin kaipaamaan graafisen suunnittelun vahvempaa ulostuloa sekä graafikoiden läsnäoloa. Myös koulutuspuoli jäi aika ontuvaksi omilla osastoillaan. Pohdimme yhdessä myöhemmin, että olisi mahtavaa nähdä osasto, jossa koko elinkaari olisi esillä aina suunnittelusta lopputuotteeseen. Palaten Narisen puheenvuoroon, tämän kaltainen messuosasto, jossa suunnittelija, asiakas ja toteuttaja sekä lopputuote puhuisivat siitä suhteesta mikä on mielestäni pirstaloitunut osatekijöihin. Olisi mehukasta nähdä kaikkien osatekijöiden kaari prosessista, suunnittelun lähtökohdista, asiakaskokemuksiin, lopputuotteen vaiheisiin ja onnistuneisiin ratkaisuihin. Koska itseäni aikaisemman osaamiseni pohjalta kiinnostaa pakkaustoteutukset ja niiden innovaatiot, olisin toivonut näkeväni jotain uutta, joka olisi näkynyt lopputuotteena visuaalisessa muodossa tai rakenneratkaisuna. Sellainen, joka muokkautuu vaikkapa käytön jälkeen johonkin toiseen muotoon tai tarkoitukseen.

Kaiken kaikkiaan messut olivat onnistuneet ja antoivat uutta puhtia omaan suunnitteluun ja nähtäväksi jää mitä kaikkea uutta tuommekaan suunnittelupöydälle seuraavalla kerralla asiakastapaamisissa!

Haluatko kuulla lisää? 045 275 8539 [email protected]

Heissan!

Voinko auttaa sinua löytämään etsimäsi?

Grobotti