11 453 asunnon VAV-konserni
VAV on Vantaan kaupungin omistama konserni, joka rakennuttaa, omistaa ja hallinnoi vuokra-asuntoja. VAV omistaa Vantaalla yli 11 000 vuokrakotia, joissa asuu lähes joka kymmenes vantaalainen. VAV-konsernin ensisijainen tarkoitus on tukea Vantaan kaupungin asuntopoliittisia tavoitteita. Konsernilla on erityinen vastuu kohtuuhintaisen asumisen rakennuttamisesta ja tarjoamisesta pieni- ja keskituloisille kotitalouksille ja lisäksi VAV kantaa vastuuta asunnottomuuden ennaltaehkäisystä Vantaalla. VAV-konsernin muodostavat emoyhtiö VAV Yhtymä Oy sekä kolme tytäryhtiötä: VAV Asunnot Oy, VAV Palvelukodit Oy ja VAV Hoiva-asunnot Oy.
LÄHTÖKOHTA
Yhteistyökumppanimme Gofore etsi omalle asiakkaalleen – VAV-konsernille – tekijää strategian kuvitustyötä varten. Yhteistyö on sujunut alusta saakka erityisen mutkattomasti ja kuvituksen tyylistä pidettiin, joten meiltä kysyttiin tarjousta myös brändiuudistuksesta, joka oli juuri sillä hetkellä myös ajankohtainen asia. Jätimme tarjouksen ja saimme työn.
RATKAISU
Brändiuudistus aloitettiin tammikuussa 2023 brändin päivittämisellä strategian mukaisesti ja lähes samaan aikaan myös graafisen ilmeen suunnittelulla. Aluksi oli tarkoitus, että logoon ei tehdä muutoksia mutta mielestämme juuri siinä vaiheessa kannatti ottaa huomioon myös logon viilauksen tuomat hyödyt ja niinhän siinä kävi, että asiakaskin oli samaa mieltä.
Brändikirjaan määriteltiin mm. brändipersoona, äänensävy ja puhetapa. Brändikirjaan lisättiin myös omana osuutenaan monipuolinen graafinen ohjeisto.
Visuaalisesta ilmeessä haluttiin säilyttää jotain vanhaa, mutta tuoda se selkeästi uudelle tasolle. Ilmettä vahvistaa ja siinä on olennaisesti mukana kuvitukset, erilaiset ihmishahmot, jotka tuovat omaleimaisuutta koko ilmeeseen.
Brändin ja graafisen ilmeen valmistuttua olemme työstäneet erilaisia siitä johdettuja materiaaleja sekä leiskattu mm. verkkosivuston ilme vastaamaan brändin mielikuvia.
Saavutettavuus otettiin huomioon alusta saakka. Yhteistyötä oli mukava jatkaa pienempien projektien parissa myös brändin päivittämisen jälkeen.