fbpx
Groteski

Graafisen ilmeen suunnittelu ja verkkosivuston toteutus

Ran-Pro Oy

Ran-Pro on vuonna 2008 perustettu yritys, joka aloitti liiketoiminnan laivanrakennusalalla, mutta viime vuosina liiketoiminnan painopiste on siirtynyt enemmän laivojen moduulikylpyhuoneiden ja hotellien sisustuksien rakentamiseen sekä niiden huoltamiseen. Suomen lisäksi Ran-Pro toimii ympäri maailman. Ran-Pro:lla on vahva osaaminen ja kokemus lean-ajattelun projekteissa, jolla yritys erottuu selkeästi kilpailijoistaan. Työntekijäpooli on suuri, käsittäen satoja eri alojen ammattilaisia.

LÄHTÖKOHTA

Verkkosivusto tarvitsi uudistuksen, sillä vanha sivusto ei enää palvellut nykyistä toimintaa sekä oli teknisesti vanhanaikainen. Ilmettä oli tarkoitus uudistaa vain sitä hieman päivittämällä mutta sparrattuamme asiakkaan kanssa päädyimme ilmeen täydelliseen uudistamiseen.

Groteskin tiimi: AD Mirja Ruti-Marttinen, Visuaalisen suunnittelun projektipäällikkö Heli Pitkänen, Digitaalisten ratkaisujen projektipäällikkö Faycal Jadda, web-kehittäjä Petri Liuska sekä copywriter Elina Mäkinen (Creebo Oy).

 

RATKAISU

Keskustelimme yrittäjän kanssa tavoitteista ja toiveista, jotta saisimme paremman kuvan kokonaisuudesta. Teimme kolme keskenään erilaista ehdotusta logoksi ja graafiseksi ilmeeksi. Valinnan jälkeen vielä viilasimme valittua ilmettä vastaamaan paremmin ajateltua kokonaisuutta ja yrityksen arvomaailmaa. Graafinen ilme koottiin kokonaisuudessaan graafiseksi ohjeistoksi, jotta ilmeen soveltaminen eri materiaaleihin olisi jatkossakin helpompaa ja yhtenäisempää. Omia sovellettavia kokonaisuuksia oli mm. käyntikortit, Word- ja PowerPoint-pohjat.

Groteski vastasi käyttöliittymä- sekä kokemussuunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta kokonaisuudessaan. Sisällön tuotannosta vastasi Elina. Sivuston kuvamaailmassa hyödynnettiin asiakkaan omia kuvia sekä joitakin tyylikkäitä kuvapankkikuvia.

Suunnittelu aloitettiin sivuston rakenteen suunnittelulla ja käyttäjäkokemusta prototypoitiin toteutetulla wireframe-mallilla. Rakennetta suunniteltiin yhdessä sisältösuunnittelun kanssa, joka mahdollisti elementtien tarkan määrittelyn jo tässä vaiheessa.

Rakennesuunnittelun jälkeen käyttöliittymäsuunnittelua lähdettiin toteuttamaan valmistuneen brändi-ilmeen pohjalta. Visuaalisesti sivustosta suunniteltiin näyttävä käyttäen suuria karusellikuvapintoja sekä epäsymmentrisiä ja monipuolisia sisältöelementtejä. Sisältösivujen lisäksi, sivustolle suunniteltiin referenssikokonaisuus, jossa esitellään Ran-Pron näyttäviä referenssitoteutuksia. Sivustokokonaisuus toteutettiin aluksi englanninkielisenä, mutta myöhemmin sisältöjen valmistuttua sivustolle tuodaan myös suomenkielinen sisältö.

Ran-Pro:n tiimin kanssa oli ilo tehdä työtä: upea asiakas, joka tiesi, mitä haluaa. Lisäksi asiakas halusi, että heitä haastetaan. Ja tietenkin me haastoimme.

Kävimme perusteellisia keskusteluja yrityksen positiosta mm. suhteessa kilpailijoihin, jonka ansiosta ajatukset ja toiveet selkiytyivät niin asiakkaalle kuin meillekin kristallin kirkkaana. Näin lopputuloksena saimme priimaa – ei vain uutta logoa, vaan onnistuneen visuaalisen ilmeen brändin arvoja tukien.

Mirja Ruti-Marttinen, AD

Heissan!

Voinko auttaa sinua löytämään etsimäsi?

Grobotti