Biovirta-hankkeen markkinoinnin konsepti ja toteutus
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk toteuttaa EU:n osarahoittamaa Biovirtaa-hanketta. Hankkeessa ovat mukana myös Metsäsairila Oy sekä Kymenlaakson Jäte Oy. Hankkeella oli tarvetta markkinoinnin konseptille, jolla saataisiin kotitaloudet lajittelemaan biojätteensä paremmin.
LÄHTÖKOHTA
Kohderyhmänä kampanjalle oli nuoret ja nuoret aikuiset. Heidän tavoittamiseksi asetettiin suunnittelun lähtökohdaksi 10 lyhyttä, animoitua tietoiskua, joita jaeltaisiin mm. sosiaalisessa mediassa sekä yhteistyökumppaneiden omissa kanavissa. Tietoiskut tarvittiin sekä suomeksi, että englanniksi eli animointien kokonaismääräksi tuli 20 kpl.
Groteskilla ymmärrettiin heti meidän tarpeemme ja käynnistettiin ideointi ja animaatioiden työstäminen. Työskentely Groteskin kanssa on kautta linjan ollut joustavaa ja miellyttävää, aikatauluista on pidetty erinomaisen hyvin kiinni ja viesteihin on vastattu nopeasti. Lopputulos on juuri sitä, mitä toivoimme. Suosittelen!
RATKAISU
Sosiaalisessa mediassa katsojan huomio tulee saada nopeasti kiinni erottuvalla tavalla. Tämä sekä briefissä annetut lainalaisuudet mielessä lähdimme suunnittelemaan kolmea erilaista konseptia, joiden pohjalta tietoiskuja lähdettäisiin toteutumaan. Lopulta kolmesta konseptista valittiin yksi, jota lähdettiin jatkojalostamaan. Näin syntyi 20 animaation sarja, jonka pääosissa on todellinen biojätteiden asiantuntija: Maija Mato.Suunnittelimme käsikirjoitukset Maijalle, viimeistelimme hänen ulkonäkönsä ja löysimme hänelle hyvän äänen, joka taipui sekä suomen, että englannin murteisiin.Lopputulos oli sekä meille, että asiakkaalle erittäin mieluisa. Uskomme, että Maijan pääviesti jää katsojien mieleen: “Muista kierrättää biojätteesi. Sillä on enemmän vaikutusta kuin arvaatkaan.”