Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointia ei voi vain laittaa päälle

Hakukoneissa näkyvyyden parantamiseen ei ole yhtä yksinkertaista tapaa tai toimintoa. Kyse on monien tekijöiden summasta, joista monet vaativat aikaa ja kärsivällisyyttä toimiakseen. Monet yritykset tarjoavat hakukoneoptimointia palveluna. Usein sivuston kävijämäärän luvataan kasvavan ”niin” ja ”niin” paljon, palvelun hinnan kasvaessa parhaimmillaan lähes tähtitieteelliseksi.

Hakukoneoptimointi, tutummin SEO (Search Engine Optimization) ei ole pakollista, mutta erittäin suositeltavaa. Erityistä huomiota optimointiin kannattaa kiinnittää niissä tapauksissa, joissa verkkosivukävijöistä joudutaan kilpailemaan.

On hyvä tietää, että hakukoneoptimointi ei ole mikään mystinen salatiede, josta tulee maksaa optimointia tarjoaville “rehellisille” yrityksille tuhansia ja tuhansia euroja. Pitkälle pääsee ihan jo omin voimin.

Haluan myös muistuttaa, että me emme tarjoa hakukoneoptimointia erillisenä palveluna. Kaikkiin myymiimme verkkosivuihin tehdään tekniikan puolesta edellytykset hyvään optimointiin ja perusasetukset laitetaan kuntoon. Saatavana on myös palvelukokonaisuus hakukonenäkyvyyden analysointiin, tämä olisi suositeltavaa tilata itse verkkosivujen yhteydessä. Näin saadaan aikaan sisällöllisesti huomattavan paljon miellyttävämpi sivusto kävijöiden, sekä hakukoneiden kannalta.

Jos tässä vaiheessa et jaksa lukea kaikkea voit siirtyä suoraan yhteenvetoon tästä!

Hakusanat

Mitä sivustolla tarjotaan? Miten kävijät päätyvät sinne? Usein sisältö on hyvin valmiiksi kirjoitettua ennenkuin on mietitty, mitä sivustolla halutaan viestiä ja kuinka kävijät löytävät sinne. Hakusanojen pohdinta ja etsintä olisi hyvä aloittaa viimeistään siinä vaiheessa, kun leipätekstiä aletaan kirjoittamaan. Toki niiden miettiminen ei ole koskaan turhaa. Onpahan sitten tulevaisuutta varten asioita valmiina.

Mistä hakusanoja sitten löytää? Tähän on niin monta tapaa kuin on tekijöitäkin ja yhtä oikeaa ratkaisua ei ole. Me olemme huomanneet hyväksi kilpailijoiden hakusanojen vakoilun, sekä rinnakkaisten hakujen etsimisen.

Käytännössä homma rullaa siten, että https://www.spyfu.com/ osoitteeseen syötetään vakoiltavan sivuston osoite ja painetaan entteriä.  Palvelu ei vaadi erillistä kirjautumista ja sen käyttö on ilmaista. Suomi on sen verran pieni alue, jonka takia jokaiselle nettisivulle ei aina löydy tarvittavaa dataa kyseisestä palvelusta. Jos käy niin, että tulee sivullinen eioo:ta niin siirrytään seuraavaan kilpailijaan tai vaikkapa samalla alalla, mutta toisella paikkakunnalla toimivan yrityksen kimppuun. Kun haku on suoritettu onnistuneesti voidaan siirtyä sivulla alaspäin kohtaan “Top Keywords”. Listalla näkyvät kyseiseen sivuun liittyvät hakusanat. Laita nämä hakusanat tässä vaiheessa talteen. Muiden hakusanojen vakoilua kannattaa harrastaa enemmän kuin yhden kilpailijan kanssa. Näin saadaan mahdollisimman kattavasti hakusanoja joita muut samankaltaiset sivustot käyttävät.

Todennäköisesti käy niin, että kilpailevat sivustot käyttävät samankaltaisia hakusanoja, jolloin tehty lista saattaa jäädä lyhyeksi. Tämä ei haittaa, sillä listalla olevat hakusanat voi yksi kerrallaan syöttää toiseen palveluun. Muistakaa valita alueeksi Finland. Sivusto kertoo millaisia samankaltaisia hakusanoja tai niiden variaatioita haetusta hakusanasta on olemassa. Esimerkiksi Groteskin tapauksessa hakusana “mainostoimisto” paljastaa, että hakuja tehdään paljon hakusanalla mainostoimisto + paikkakunta. Eli vihjeenä saatiin, että “mainostoimisto mikkeli” voisi olla yksi toimiva hakusana.

Kaikki varteenotettavat hakusanat kannattaa tässä vaiheessa taas listata ylös.

Hakusanalistan valmistuttua tulee lista käydä vielä läpi ja hylätä ne, jotka eivät vastaa omaa sivua, tai etsiä lisää jos ei ole tarpeeksi osuvia. Onnistuessaan lista toimii suoraan sivujen sisällön rakentamisen apuvälineenä.

Hakusanoja tulee hyödyntää sivuston teksteissä. Liikaa näitä ei kuitenkaan kannata viljellä, sillä enemmän ei ole parempi ja Google rankaisee liiasta samojen hakusanojen käytöstä. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota otsikkoon ja siinä oleviin sanoihin. Laittakaa sivustonne pääasiallinen hakusana jo heti sivun otsikkoon.

Huom! Jokaiselle alasivulle tulee tarpeen mukaan tehdä oma hakusana-analyysi ja -lista käytettävistä hakusanoista.

Linkit ja sosiaalinen media

Muistakaa jakaa omaa sivustoa sosiaalisessa mediassa, sekä mahdollisesti saada muita sivustoja kuten blogeja jne. linkittämään teidän sivustonne. Linkit tuovat liikennettä ja mainetta. Ne sivustot joilla niitä on enemmän ovat hakukoneiden näkökulmasta, ja osin myös kävijöiden mielestä tärkeämpiä. Eli muistakaa linkittää sivustoonne, oli se sitten twiitti, postaus Facebookissa tai vaikkapa jonkun bloggarin arvostelu, siitä on varmasti apua pitkässä juoksussa.

Niiden lisäksi linkit omalta sivustolta ovat myös tarpeellisia. Eli jos teillä on esimerkiksi sivusto, jolla kerrotaan tietoa jostain, mutta itse taustatiedot on muualta, linkittäkää se tieto kävijän saataville. Muistakaa myös linkittää itse omaa sivustoanne oman sivustonne sisällä, eli blogipostauksiin voi hyvin viljellä linkkejä palveluihin tai muihin blogipostauksiin.

Sisältöä, sisältöä, sisältöä

Luokaa sisältöä joka aidosti kiinnostaa kävijöitä. Sisällön ei ole tarkoitus olla vain kaunista ja suuria sanoja. Sisällön tulee kiinnostaa ihmisiä, joten luokaa sellaista sisältöä, josta on aidosti jotain lisäarvoa kävijälle. Miettikää, miksi kukaan haluaisi lukea sitä ja jos ette keksi järkevää vastausta, ei todennäköisesti kukaan halua lukea sitä, joten sisältö on käytännössä arvotonta.

Luokaa sisältöä joka muuttuu. Blogi on erittäin hyvä tapa saada sisältöön luonnollista vaihtuvuutta. Jos blogi ei tunnu mukavalta ajatukselta, niin ottakaa tavaksi kehittää muuta sisältöä säännöllisesti.

Luokaa sisältöä, joka on itsenne näköistä. Älkää kopioiko tai varsinkaan varastako!

Ymmärtäkää, mitä sivustolla tapahtuu

Emme halua korostaa datan merkitystä, mutta se on todella tärkeää. Ymmärtäkää, mitä sivustollanne tapahtuu. Googlella on hyviä ja ilmaisia työkaluja joilla voi seurata livenä mitä sivulla tapahtuu, kuinka monta kävijää on, mitä he tekevät, miten he reagoivat johonkin, miten he päätyivät sivuistolle jne. Näin saatte helposti kiinni nettisivuille tehtyjen muutosten vaikutukset. Jos kävijämäärät putoavat, jotain on tehty huonosti tai käyttäjien odotusten vastaisesti. Tai sitten päinvastoin, kummankin tapauksen kohdalla on hyvä miettiä, mitä tehtiin ja missä muutos tapahtui. Positiivinenkin muutos on hyvä tiedostaa ja läpikäydä, se on aina tilaisuus oppia!

Kävijöiden seuraamiseen riittää usein Google Analytics. Sen kaveriksi kannattaa ottaa käyttöön Search Console, jolla päästään kävijöiden käyttämien hakusanojen jäljille. Hotjar puolestaan seuraa kävijän hiiren liikkeitä, joten se toimii erinomaisesti huonon käyttökokemuksen paljastajana. Näistä voi päätellä löytävätkö kävijät oikean napin vai etsivätkö sitä jostain ihan muualta.

Aika

Näkyvyyttä hakukoneissa ei saavuteta hetkessä. Sivustolle tehdyt muutokset näkyvät Googlen päässä parhaimmillaan vasta päivien päästä. Ja se, että Google huomaa ne, ei tarkoita sitä, että sivusto nousee heti hakutuloksissa. Asioissa menee oma aikansa, erityisesti kävijämäärän kasvatuksessa, joka on yksi tärkeimmistä kriteereistä näkyvyydessä. Mitä enemmän sivustolla käy kävijöitä, sen merkittävämpi se on.

Hakukoneoptimointi lyhyesti

  1. Hyvät hakusanat joita käytetään sisällössä ja otsikoissa
  2. Jokaiselle sivulle tarpeen mukaan oma hakusana-analyysi ja -lista
  3. Käytä hakusanoja sivujen otsikoissa ja sisällössä
  4. Sisällön tulisi olla vaihtuvaa. Blogi auttaa siinä asiassa
  5. Seuraa sivuston kävijöitä ainakin Analyticsilla ja mieluusti myös Search Consolella. Käytä muita seurantatapoja tarvittaessa
  6. Muutokset eivät näy heti hakukoneissa
  7. Hakukoneoptimointi ei ole koskaan valmis, se on jatkuva ja kehittyvä prosessi

Hyödyllisiä linkkejä: