fbpx
Groteski

Google Analytics – perusteet

Google Analytics on maksuton nettisivujen kävijädatan seurantaan tarkoitettu seuranta- ja raportointityökalu. Analytics tarjoaa paljon tietoa kävijöistä ja heidän käyttäytymisestään sivustolla. Ensisijaisen tärkeää on tunnistaa liiketoiminnan kannalta tarpeellinen tieto, esimerkiksi mistä kävijät tulevat ja mikä heitä kiinnostaa sivustolla. Ensikertalaiselle Analytics saattaa tuntua täysin heprealta, siksi kasasimme Analyticsin tärkeimmät toiminnot ja näiden tarkoituksen tähän kirjoitukseen.

Tarkasteltava ajanjakso

Datan tarkasteltava ajanjakso Analyticsissa.

Analyticsissa dataa tarkastellaan aina jonkin määrätyn ajanjakson sisällä. Se voi olla esimerkiksi kuluva viikko tai edellinen vuosi. Muista aina säätää haluamasi ajanjakso, voit myös halutessasi vertailla valittua ajanjaksoa edelliseen vastaavaan.

Kävijät, eli yleisö

Käyttäjien määrä ja muut lisätiedot Analyticsissa.

Vasemmalla puolella olevasta hallintapaneelista voit valita kohdan Yleisö-osion. Yleisö osio on yleiskatsaus nettisivuston kävijöihin ja tärkeimpiin tunnuslukuihin. Yleisö-osiosta pystyt helposti muodostamaan yleiskuvan nettisivujen onnistumisesta ja toimivuudesta.

Tärkeimmät tunnusluvut:

Istunto: Yksittäinen käynti jakso, eli sessio nettisivuilla. Istunto voi pitää sisällään useita sivulatauksia

Sivu/Istunto: Kuinka monta sivua on ladattu yksittäisen istunnon aikana keskimäärin

Istunnon keskimääräinen kesto: Kuinka kauan keskimäärin istunnon aikana vietetään aikaa nettisivuilla

Välitön poistuminen prosenteissa: Kuinka moni kävijöistä ei edennyt muille sivuilla kuin sille jolle he saapuivat. Mitä pienempi prosentti, sen useampi kävijä jää selaamaan muita sivuja. Mitä isompi prosentti sen useampi kävijä poistuu heti ensimmäisen sivun nähtyään.

Käyttäjä: Yksittäinen käyttäjä, eli kuinka monta uniikkia kävijää nettisivustolla on. Yhdellä käyttäjällä voi olla useita istuntoja.

Uudet käyttäjät: Kertoo kuinka moni kaikista käyttäjistä on uusia, eli eivät ole vierailleet sivustolla aiemmin.

% uutta istuntoa: Kertoo prosentteina uusien käyttäjien suhteen verrattuna palaaviin käyttäjiin. Isompi prosenttiluku tarkoittaa että uusia käyttäjiä on suhteessa enemmän kuin palaavia. Pienempi luku taas tarkoittaa, että palaavia käyttäjiä on suhteessa enemmän kuin uusia käyttäjiä.

Yleisö-osiosta on saatavilla myös paljon muuta kävijöihin ja heidän toimintaansa liittyvää dataa. Sieltä näkee mm. millä päätelaitteilla he käyvät sivustolla, sekä heidän maantieteellisen sijainnin.  

Hankinta, eli mistä kävijät tulevat

Analytics näyttää myös mistä käyttäjät tulevat verkkosivustollesi.

Mistä kävijät tulevat? Hankinta-osiosta pääsee tarkastelemaan kävijöiden tulotapaa nettisivuille.

Hankinnan 6 lähdettä:

Orgaaninen haku (organic search): Hakukoneiden kautta nettisivustolle päätyneet kävijät. Eivät sisällä mitään maksettua, vain perinteisesti hakutuloksissa olleen linkin kautta päätyneet kävijät rekisteröidään orgaaniseen hakuun.

Suora (direct): Suoralla tarkoitetaan kävijöitä jotka ovat kirjoittaneet nettisivuston osoitteen selaimen osoiteriville ja päätyneet tätä kautta sivustolle. Tämä tulotapa on erittäin arvokas, sillä yleensä nämä käyttäjät haluavat tulla juuri kyseiselle sivustolle, harvemmin kukaan vahingossa kirjoittaa osoitetta osoiteriville ja painaa entteriä.

Muu (other): Muu hankinta-tapa pitää sisällään yleensä maksetun liikenteen. Esimerkiksi Googlen Adds (ent. AdWords) kampanjoiden kautta päätyneet kävijät näkyvät Muu-osiossa. Sosiaalisen median maksetut kampanjat saattavat näkyä myös tässä osiossa.

Viittaus (referral): Viittauksella tarkoitetaan kävijää joka päätyy sivustolla linkin kautta, yleensä yhteistyökumppanin tai vastaavan nettisivujen kautta. Esimerkiksi Groteskin sivustolla päädytään jonkin verran meidän tekemien nettisivujen kautta, joiden footterissa on maininta meistä, sekä linkki meidän sivuille.

Sosiaalinen (social): Yleisesti sosiaalisen median kautta tullut ei-maksettu liikenne. Joskus käy kuitenkin niin, että sosiaalisen median maksetut kampanjat näkyvät myös täällä. Facebookilla on erittäin hyvä oma kävijöiden seurantaan tarkoitettu Pixel-työkalu, tähän kannattaa tutustua jos FB:n maksetut mainokset ja näiden tehokas seuraaminen on tarpeen.

Maksettu haku (Paid search): Googlen Adds kampanjoiden kautta tulleet kävijät näkyvät erikseen tässä osiossa, jos Analytics ja Adds tilit on liitetty toisiinsa.

Käyttäytyminen, eli mitä kävijät tekevät

Käyttäytyminen-osio tarjoaa poikkeuksellisesti suhteellista dataa, kun taas Yleisö- ja Hankinta-osio tarjoavat määriin perustuvaa tietoa. Käyttäytymis-osiosta löytyy yksittäisten sivujen tunnuslukuja, sekä näiden suhteellisuutta kaikkiin kävijöihin.

Käytännössä Käyttäytyminen-osio hyödyntää samantyyppisiä tunnuslukuja Yleisö-osion kanssa, mutta nyt näitä pystyy tarkastelemaan sivukohtaisesti.

Käyttäytyminen-osion jopa mielenkiintoisin tieto löytyy “Kävijän kulku”-painikkeen takaa. Tällä sivulla esitetään etenevänä graafina kaikkien kävijöiden kulku nettisivuston kaikkien sivujen välillä. Erityisen hyödyllinen tieto on kävijöiden poistuminen, graafista nähdään miltä sivuilta poistutaan eniten. Varsinaista syytä poistumiselle graafi ei anna, mutta ainakin tiedämme miltä sivulta se tapahtuu.

Loppusanat

Näiden lisäksi on monia muita raportteja ja työkaluja joita pystyy hyödyntämään nettisivujen kävijöiden analysoinnissa. Tulemme tulevaisuudessa julkaisemaan perusteita myös muista raportointityökaluista, sekä syventymään enemmän Analyticsin tulkintaan. Yleiskatsauksen nettisivujen kävijöiden seurantaan saa meidän aiemmasta kirjoituksesta Nettisivuston data?! Mitä helvettiä?

Heissan!

Voinko auttaa sinua löytämään etsimäsi?

Grobotti