fbpx

Graafinen suunnittelu

Mitä graafinen suunnittelu on?

Sitä on kaikkialla. Maitopurkissa, jonka otat aamuisin käteesi. Uuden vaatteen nimilapussa ja tienvarren ulkomainoksessa. Käteesi ojennetussa esitteessä tai aamun lehdessä. Ja kun selaat nettiä – kaikki, mitä eteesi tulee, voidaan ajatella sisältävän graafisesti suunniteltua. Kun kävelet ostoskeskuksessa, joku on jossain miettinyt, kuinka sinua johdatellaan eteenpäin ja sen mukaan on tehty kyltitykset.

Siltä ei voi välttyä, vaikka se välillä voikin ärsyttää, kun teksti on liian pientä tai asiat esitetään epäjohdonmukaisesti. Graafinen suunnittelu on tärkeä osa kokonaisuutta, jonka tavoite on saada katsoja ymmärtämään viesti halutulla tavalla.

Perusasiat haltuun

Perinteisimpiä, yleisimpiä ja näkyvimpiä graafisen suunnittelun osa-alueita on yritysgrafiikka, lehdet ja kirjat sekä pakkaukset. Kaikki se mitä voidaan painaa tai nykypäivänä tulostaa. Monesti käytetään myös termiä ”mainonnan suunnittelu”. Se on kuitenkin laajempi käsite, joka voi sisältää esim. kampanjasuunnittelua, konseptointia ja graafista suunnittelua. Viimeisin parinkymmenen vuoden aikana netti on vallannut maailman ja se on tuonut aivan uudenlaisen lisän graafisen suunnitteluun. Oli kyseessä sitten vaikkapa auton teippauksen, pakkauksen, käyntikortin, nettisivun tai messuosaston suunnittelu, niin kaiken pohjalla pitää olla laadukas ja loppuun asti mietitty graafinen suunnittelu.

Hyvän graafisen suunnittelun tärkeimpiä kulmakiviä ovat typografia, värit, kuvat tai piirrokset ja tilan hahmottaminen, kuten esimerkiksi ns. valkoisen tilan käytön hallitseminen. Kun nuo asiat ovat hallussa, ollaan jo pitkällä. Suunnittelijalta vaaditaankin luovuutta sekä ”hyvää graafista silmää” erottaa, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät toimi. Graafisen suunnittelijan ei tarvitse olla välttämättä taitava kuvittaja tai valokuvaaja, vaan ne ammattikunnat ovat erikseen. Mutta suunnittelijan on hyvä osata kertoa, millaisia kuvia tai piirroksia kuhunkin työhön halutaan.

Groteskissa osataan

Meillä Groteskissa on erittäin mukava tilanne graafisen suunnittelun, kuvituksen ja valokuvauksen suhteen, sillä kaikki nuo osaajat löytyvät toimistoltamme. Kaikki eivät osaa kaikkea, mutta ei tarvitsekaan, sillä näin varmistamme sen, että työmme eivät tule ”samasta tuutista” vaan vähintäänkin jokaiseen isompaan kokonaisuuteen osallistuu monta tekijää ja näin saamme yhtä monta mielipidettä, jolloin kokonaisuudesta tulee onnistunut. Mekään emme osaa kaikkea, joten tarvittaessa käytämme töissämme kääntäjää, 3D-grafiikan tekijöitä tai pidempien tekstien kanssa copywriteria.

Töitä on hyvin erilaisia ja jokainen on oma ainutlaatuinen ja yksilöllinen tapaus. Pienempää yksittäistä kokonaisuutta kuitenkin määrittelee samat lainalaisuudet kuin isompaakin projektia. Nuo lainalaisuudet ovat vähintäänkin asiakkaan tavoitteet ja mielipiteet, budjetti ja joskus jopa aikataulut. Toteutuksissa vain mielikuvitus on rajana ja toki melko usein budjetti, mutta saadakseen laadukasta jälkeä aikaan, ei välttämättä tarvitse maksaa ”miljoonia”. Kaiken perustana on myös hyvä etukäteissuunnittelu. Groteskiin on parin viime vuoden aikana kehitetty hyvä prosessi suunnittelun aloittamiseksi ja läpiviemiseksi. Sitä ennen kannattaa kuitenkin kysyä tarjous ja ohjeet sellaisen tekemiseen löytyvät blogistamme.

Graafinen suunnittelu on kokonaisuus, ja jokainen työ on erilainen, mutta tavoitteena on laadukas lopputulos niin, että se tukee aina asiakkaan tavoitteita. Ei sen enempää eikä vähempää.

Lue myös