Tarjouspyynnön laatiminen ei ole rakettitiedettä, mutta seuraavat ohjeet helpottavat sen tekemisessä. Nappaa paras kala koukkuusi!
Saamme tarjouspyyntöjä monin eri tavoin ja monista eri kanavista. Pääsääntöisesti ne tulevat sähköpostitse mutta tarjouspyyntö voi tulla myös puhelimitse tai vaikkapa chatin kautta. Kaikki kanavat tai tavat pyytää tarjouksia ovat yhtä hyviä. Tarjouspyynnön tekeminen voi kuitenkin olla hankalaa jos ei ole koskaan asioinut mainostoimiston kanssa tai ole mitään käsitystä siitä, kuinka kannattaa edetä.
Meille mainostoimistossa monet mielestämme yksinkertaisetkin asiat eivät välttämättä ole itsestäänselvyyksiä tarjouksen pyytäjälle. Sen ymmärrämme. Emme oleta tai odota, että esimerkiksi aloittava yrittäjä tuntee alamme toimintatavat. Tarvittaessa kuitenkin kysymme tarkentavia kysymyksiä, joten yhteydenottoa ei kannata arkailla.
On kuitenkin muutamia perusasioita, joita kannattaa miettiä etukäteen, ennenkuin tekee tarjouspyynnön.
- Mitä tarkalleen tarvitsen? Onko kyseessä logo, nettisivu, valokuvaus tai vaikkapa google-mainontakampanja. Pyri kuvailemaan tarve, toiveet ja tavoitteet niin tarkasti kuin osaat.
- Onko yrityksellä jo olemassa graafinen ilme? (logo, mainosmateriaalia tai nettisivut)
- Mikä on toiveesi aikataulusta?
- Mihin mennessä haluat tarjouksen?
- Jos haluat, niin kerro lisäksi käytettävissä oleva budjetti ja esim. toive maksuajoista.
Kun osaat vastata edellä oleviin kysymyksiin, niin ollaan jo pitkällä, että voimme antaa hyvän tarjouksen joka perustuu vallitsevaan tilanteeseen. Kerrothan vielä täydelliset yhteystietosi, niin tarvittaessa pystymme helpommin ottamaan yhteyttä jos haluamme kysellä lisätietoja. Ja pienenä toiveena: ole ajoissa liikenteessä, ei silloin vasta, kun pitäisi olla valmista.
Ota rohkeasti yhteyttä, sillä neuvomme mielellään myös tarjouksen laatimisessa. Heitä kysymys vaikka chattiin! Ja aina kannattaa kysyä tarjousta ainakin kolmelta eri toimijalta, jotta saat hyvän kokonaiskäsityksen eri toimistojen palveluista ja hintatasosta.
Tarjousten vertailuun kannattaa käyttää aikaa, sillä monesti niihin on laitettu piilokuluja, jotka saattavat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä. Mm. nettisivujen osalta vuosi- tai kuukausimaksut voivat olla pienellä kirjoitettuja tai jopa sähköpostin lähettämisestä voi joku toimisto veloittaa. Ole siis tarkkana!
Vertaile tarjouksia rauhassa ja kysy aina lisätietoja, jos jokin epäilyttää tai et ymmärrä jotain termiä. Autamme mielellämme!