fbpx
Groteski

Vauhdikas synttärivuosi 2022

Vuosi 2022 jää historiaan – jälleen kerran – muutosten vuotena. Tuntuu, että jokainen vuosi on melkoista myllerrystä ja yhtä muutosta, mutta kyllähän tuo tunne on täysin oikea. Kun yritys kasvaa ja kehittyy, niin vain yksi on pysyvää, muutos. Päällimmäisiä asioita, jotka tulevat mieleen ovat henkilövaihdokset ja rekrytoinnit sekä edelleen jatkuva yrityksen kehittäminen. Lisäksi Groteski on viettänyt tänä vuonna 10. juhlavuotta muutaman oman tilaisuuden ja reissun merkeissä.
Korona on jo hellittänyt otettaan ja viime keväästä saakka olemme mm. voineet tavata asiakkaita kasvotusten. Kuitenkin Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan näkyy yleisesti yritysten investointihalukkuuteen ja varovaisuuteen. Päälle vielä korkojen nousu ja energiakriisi, joten elämme melko haasteellista aikaa.

Uusia asiakkuuksia ja yhteistyötä

Yleisesti voidaan sanoa, että asiakkuuksien koko on kasvanut ja sitä myötä myös projektien koko. Olemme onnistuneet saamaan useita julkisen puolen asiakkuuksia, jotka mahdollistavat jatkuvamman kassavirran ja joita maailman tilanne ei niin selkeästi heiluta. Lisäksi mm. Osuuskauppa Suur-Savon asiakkuus on yksi merkittävimmistä ja näkyvimmistä tämän vuoden uusista asiakkaista, jonka työllistävä vaikutus on merkittävä. Osallistumme kilpailutuksiin myös merkittävän kumppanimme, Goforen kanssa ja olemmekin päässeet tekemään WordPress-kehitystä ja verkkosivustoja yhä isommille asiakkaille.

Groteskin talous ja kehittäminen

Groteskin liikevaihto on kasvanut yli 30%. Olemme rekrytoineet myös useita henkilöitä, joka näkyy mm. kannattavuudessa. Avaamme muita tunnuslukuja myöhemmin keväällä, kun tilinpäätös valmistuu. Keskimääräinen laskun summa on jatkanut edelleen kasvamistaan. Loppuvuodesta viimeisen neljänneksen aikana olemme kiinnittäneet erityistä huomiota kannattavuuteen ja samalla linjalla jatketaan myös ensi vuonna.

Käytössä on Visma Severa projektinhallintaohjelma, joka koki syksyllä muutoksen, kun sitä uudistettiin Askele Oy:n kanssa. Näin saamme jatkossa enemmän lukuja käyttöömme ja tiedolla johtaminen vahvistuu. Visma Severaan otettiin käyttöön myös uusia työkaluja, kuten resurssoinnit ja myyntiputki aina tarjousten tekoon saakka.

Syksyn aikana olemme päivittäneet myös liiketoimintasuunnitelmaa ja hallitustyöskentely on jatkunut entiseen tapaansa, joka onkin osoittautunut erittäin hyväksi tavaksi ohjaamaan tekemistämme.

Rekrytoinnit ja muutokset omistajuuksissa

Vuosi 2022 oli rekrytointien vuosi. Muutaman vuoden projektipäällikkönä ollut Henna Huuhka siirtyi oman yrityksensä pariin ja uudeksi visuaalisen tiimin projektipäälliköksi valittiin Heli Pitkänen. Muutaman ison asiakkuuden myötä tuli tarve uudelle graafiselle suunnittelijalle ja saimmekin joukkoomme mukaan Mirja Ruti-Marttisen, joka tekee töitä Lahdesta käsin ja on myös tällä hetkellä groteskin toinen AD. Kevään koronasairastumiset sekoittivat tekemistä sen verran, että osittain oli jo soiteltava asiakkaille aikataulujen muutoksista mutta onneksi kaikki olivat erittäin ymmärtäväisiä tilanteesta, sillä samat haasteet ovat olleet kaikilla.

Kevät oli kiireinen ja nopeasti huomasimme, että tarve oli jälleen graafiselle suunnittelijalle. Anni Kylmälä aloittikin toukokuussa ja tekee töitä Kuusankoskella etänä. Keväästä selvittiin ja kesäkin oli yllättävän kiireistä aikaa.

Digitaalisten ratkaisujen tiimin saadessa kevään ja kesän aikana yhä suurempia projekteja tarve tuli web-kehittäjälle, joten palkkasimme elokuussa jo meillä harjoittelussa olleen Jasu Koskivirran.

Jo pidempään on ollut tarve saada myös digipuolelle oma projektipäällikkö, joten päätimme aloittaa rekrytoinnin. Rekrytointi tuotti hienon tuloksen, kun Faycal Jadda eli tuttavalllisemmin Fasu aloitti meillä lokakuussa. Fasu työskentelee Helsingistä käsin etänä. Ada muutti puolesatan Vantaalle, joten kokonaisuudessaan tekijöistämme 7 on Mikkelin toimistolla ja muut 6 ovat etänä eri kaupungeissa.

Yhtenä suurimmista vuoden 2022 muutoksista oli se, että Janne jäi pois Groteskin toiminnasta, muutoksesta voit lukea tarkemmin täältä. Jyrki palasi toimitusjohtajaksi ja Sami sai lisää vastuuta mm. talousasioissa. Groteskin omistaa nyt Jyrki, Sami ja hallituksen jäsen Lauri Mertaoja pienellä osuudella.

10. toimintavuosi

Groteski täytti 10 vuotta 3.9. ja sen kunniaksi AD Heleen Paukkunen suunnitteli meille 10v juhlavuoden logon ja ilmeen, joka näkyy mm. toimistollamme sekä eri somekanavissamme ja uudistetulla verkkosivustollamme.
Järjestimme 1.9. Einossa asiakasyrityksillemme ja yhteistyökumppaneille pienimuotoisen tilaisuuden juhlistaaksemme merkkivuotta. Groteskilaiset kävivät parin päivän reissulla Tallinnassa syyskuun loppupuolella, reissusta voit lukea täältä. Pikkujoulut järjestettiin 25.11. toimistollamme hauskalla matkailuteemalla, jossa kastanjetit napsuivat ja lento oli pelkkää nousukiitoa pääsemättä koskaan perille. Jyrki ja Sami kävivät joulukuussa kiertämässä yllätyksenä yhden päivän aikana kaikki etänä työskentelevät ja viemässä heille joulumuistamisen. Tästä kierroksesta päätettiinkin tehdä perinne, joten ensi vuonna uudestaan!

Tiimiytyminen jatkuu

Olemme jakaneet palvelumme kahteen osaan; visuaaliseen suunnitteluun ja digitaalisiin ratkaisuihin. Joten luontevaa on, että meillä on myös kaksi tiimiä ja tiimeillä nyt myös Fasun mukaantulon myötä omat projektipäälliköt, jotka ohjaavat ja hoitavat tiimien työskentelyä sekä myös “yhden luukun periaatteen” myötä ottavat vastaan työtilaukset. Jyrki ja Sami hoitavat edelleen hinnoittelun ja tarjousten teon sekä laskutuksen mutta itse työt kulkevat jo sujuvasti Helin ja Fasun kautta. Näin olemme saaneet parannettua myös asiakaspalveluamme sekä selkiytettyä roolejamme.
Kaikki tekijämme löydät täältä.

Vuosi 2023

Talouden osalta kannattavuuteen tullaan kiinnittämään edelleen huomiota. Tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoa 30% ja parantaa liikevoittoa. Rekrytointeja ei lähikuukausina ole ainakaan suunnitteilla, sillä tällä hetkellä meillä on juuri sopiva kapasiteetti tilauskantaan nähden. Näköpiirissä on kuitenkin mahdollinen digitaalisten ratkaisujen merkittävä kasvu, sillä jätämme jatkuvasti 6-numeroisia tarjouksia itse ja yhdessä Goforen kanssa, joten voi hyvinkin olla, että tarvitsemme nopeasti 1-3 web-kehittäjää lisää. Olemme tehneet pitkäjänteisesti työtä mm. XAMK:n kanssa, joten uskomme, että saamme tekijöitä tarvittaessa suhteellisen helposti, vaikka työntekijäpula on alalla yleistä. Lisäksi olemme etäorganisaationa kehittyneet ja kehittäneet omia toimintatapoja, joten etätyö sopii meille mainiosti.

Tulemme jatkossakin osallistumaan julkisiin tarjouspyyntöihin, sillä siihen meillä on jo erittäin hyvä kokemus ja tuntemus, mihin kilpailutuksiin kannattaa osallistua ja miten niitä pitää kirjoittaa. Saamme mukavasti tarjouspyyntöjä myös yksityisiltä yrityksiltä tai hankerahoituksella toimivilta tahoilta, jotka muodostavat 40-50% liikevaihdostamme. Haluamme, että suunta on ylöspäin jatkossakin, joten tulemme panostamaan omaan markkinointiin reilusti aikaisempaa enemmän mm. tekeillä olevan oman markkinointikonseptin avulla.

On sanomattakin selvää, että henkilökunta on meille avain kasvuun ja henkilökunnan hyvinvointi on tärkein yksittäinen tekijä, joten jatkossakin haluamme olla hyvä sekä innostava työpaikka. Meillä jokainen saa olla oma itsensä ja kaikkia kuunnellaan niin yhteisesti kuin henkilökohtaisestikin. Olemme Samin kanssa ylpeitä ja onnellisia meidän mahtavista tekijöistämme, joiden osaaminen hämmästyttää päivästä toiseen.

Vuosi 2023 on varmuudella myös muutosten vuosi. Kaikkiin asioihin emme voi vaikuttaa mutta pyrimme hoitamaan kaiken niin hyvin ja läpinäkyvästi kuin mahdollista. Toivomme että saamme myös palautetta aina, kun siihen on aihetta. Kiitos kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneille tästä vuodesta, tehdään uudesta vuodesta entistä parempi!

Jyrki

Heissan!

Voinko auttaa sinua löytämään etsimäsi?

Grobotti