Nettisivuston data?! Mitä helvettiä?

,

Kehtaan väittää, että useimmille tulee otsikon kaltainen fiilis sanasta data. Data ja sen tulkinta on toki tuttua monille jotka toimivat aloilla ja työpaikoissa joissa dataa kerätään, käsitellään ja analysoidaan. Suurimmalle osalle data ja sen ymmärtäminen ovat kuitenkin täysin vieraita käsitteitä. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä kovin moni ei tarvitse datan lukutaitoa normaalissa arjessaan. Saatavilla oleva datan määrä kuitenkin kasvaa huomattavaa tahtia. Nettisivujen osalta perusasioiden olisi hyvä olla edes jotenkin tiedossa, jotta tiedetään mitä sivustolla tapahtuu ja miten siellä tehdyt toimet vaikuttavat liiketoimintaan.

Haluan myös tässä kohdin kertoa, että tämä kirjoitus ei ole kaikenkattava, vaan lähinnä katsaus siihen mitä data on ja mistä sitä tulee. Avaan jokaista yksittäistä datan lähdettä ja näiden käyttöä enemmän omissa julkaisuissaan. Tulen myös kirjoittamaan oman kirjoituksensa siitä, miten dataa tulkitaan ja mitä se kertoo.

Mitä nettisivuilta saatava data sitten on?

Yleisesti nettisivuilta kerättävällä datalla tarkoitetaan kävijädataa. Kävijädata sisältää yleensä tietoa sivustolla kävijöiden määrästä, käyntien pituuksista, mistä kävijät tulevat sivustolle ja monesta muusta parametristä. Dataa voi olla myös kävijöiden analysoinnin lisäksi sivuston osuminen Googlen hakutuloksiin, miten niissä sijoitutaan ja kuinka moni oikeasti klikkaa sivuston linkkiä hakutulosten joukossa. Bisneksen kannalta erittäin keskeistä dataa on sosiaalisen median markkinoinnin onnistuminen ja sen konvertointi sivustokäynneiksi tai liikevaihdoksi.

Google Analytics

Google Analytics on näistä luetelluista tavoista todennäköisesti tutuin. Se on Googlen ilmainen työkalu, joka seuraa kävijöiden määriä ja käyttäytymistä sivustolla. Analyticsista saa dataa enemmän kuin riittävästi, usein jopa liiaksikin. Yleisin haaste Analyticsin käytössä on juurikin datan määrä ja raporttien luominen, sekä niiden ymmärtäminen.

Google Search Console

Search Console on myös Analyticsin tapaan ilmainen Googlen sovellus jonka avulla voidaan seurata hakusanoja joilla kävijät päätyvät sivustolle. Search Console näyttää myös miten sivu on kulloinkin sijoittunut hakutuloksissa. Search Console näyttää myös erittäin tehokkaasti sivut jotka antavat virheen kävijän yrittäessä sinne. Tämä tieto on hyödyllistä jos siirrytään vanhoista sivuista uuteen ja sivuston rakenne ei ole täysin sama. Kävijöillä saattaa olla vanhoja linkkejä joita he yrittävät käyttää, mutta näitä vastaavuuksia ei löydykään uudesta sivusta. Kun nämä virheet löydetään voidaan näiden perusteella luoda uudelleen ohjauksia, jolloin kävijät eivät päädy 404-sivulle näitä linkkejä käytettäessä.

Hotjar

Hotjar on kohtuullisen tuntematon kävijädatan keruutyökalu, lähimpänä kilpailijana pitäisin Google Analyticsiä. Hotjar:sta löytyy sekä ilmainen että maksullinen versio. Ilmaisversio riittää monen pienemmän sivuston tarpeisiin, mutta raskaampien sivujen ja erityisesti verkkokauppojen kohdalla suosittelisin harkitsemaan maksullisuuteen siirtymistä. Hotjar ei varsinaisesti tuo mitään uutta Google Analyticsiin nähden, mutta se visualisoi datan huomattavasti paremmin ja mukavampaan muotoon kuin Analytics. Hotjar mm. näyttää kuvina ja videoina mitä käyttäjät tekevät sivustolla, mitä nappeja he painelevat jne. Hotjarin avulla saakin erittäin helposti kiinni hankalat paikat ja epäloogisuudet sivustossa.

Facebook Pixel

Facebook Pixel on tarkoitettu niiden kävijöiden seuraamiseen jotka tulevat sivustolle Facebookin kautta. Yleisesti Pixel:iä käytetään seuraamaan miten kävijät käyttäytyvät ja konvertoivat maksetun Facebook markkinoinnin ansiosta. Pixel on lähes pakollinen väline verkkokauppiaille joille on äärimmäisen tärkeää saada yksityiskohtaista dataa jossa suhteutetaan mainosbudjetti ja liikevaihto. Pixel:stä saadun datan avulla voidaan jatkossa kehittää entistä parempia mainoksia, mutta erityisesti myös tuotteita sekä muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.

Yhteenveto

Monet ilmaiset työkalut ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi ja hyödyllisiksi nettisivuston ja liiketoiminnan ohjaamisen kannalta. Dataan ja sen analysointiin kuluu lähinnä aikaa ja oppimista, miten homma toimii. Jos suunta ei ole täysin selvä tässä vaiheessa niin asioita kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan tai vaihtoehtoisesti meidän puoleen saa myös kääntyä. Kuten jo alussa kerroin, tulen kirjoittamaan jokaisesta teknologiasta, sekä datan tulkinnasta tarkemmin omat julkaisunsa.

Lisää luettavaa

Ajankohtaista

Tervetuloa Aino-Maria!

Uutena groteskilaisena on aloittanut graafinen suunnittelija Aino-Maria Vuoti. Hän hoitaa tehtäviään pääsääntöisesti Jyväskylästä käsin, mutta käy muutaman kerran kuukaudessa myös Mikkelissä. Aino-Maria voi olla monelle jo tuttu, sillä hän on...

Lue lisää
Ajankohtaista

Groteski jatkaa Mikkelin kumppanina!

Groteski on valittu Mikkelin kaupungin sopimuskumppaniksi 1+1 vuoden sopimuksella, ainoana eteläsavolaisena toimistona sekä toiseksi kahdesta mainostoimistosta. Pääsemme siis jatkamaan jo kolme vuotta kestänyttä kumppanuutta ja kehittämään kaupungin brändiä vieläkin paremmaksi....

Lue lisää
Ajankohtaista

Uudistimme verkkosivut ja palvelut!

Kasvu ei synny kädet taskussa Yrityksemme onkin kasvanut vauhdilla viimeisten parin vuoden aikana, joten on aika näyttää ylpeästi se, mitä olemme saavuttaneet. Ja koska haluamme kasvaa entistä enemmän niin uudistimme...

Lue lisää