fbpx
Groteski

Verkkosivujen unohdettu sisältö

Me kaikki olemme jossain vaiheessa internetissä käyneet sivustolla jonka sisältö ja tekniikka on parhaimmillaankin vain kehnoa ja mahdollisesti jopa vuosien takaa. Pelottavan usein näkee sivuston alalaidassa merkintänä © 2011 tai edelleen jopa © 2001. Vuosi 2011 ei ollut järin kauan sitten, digitaalisessa maailmassa se on kuitenkin aivan valtavan liian kauan aikaa sitten. Tapa tehdä ja suunnitella verkkosivuja muuttuu, samoin kuin ihmiset jotka niitä lukevat, joten olisi vähintäänkin asiallista kohdata edes osa näistä muuttuvista vaatimuksista. Tämä ei millään muotoa tarkoita sitä, että sivuja tulisi olla puolivuosittain uusimassa täydellisesti.

Oletetaan, että sivusto julkaistaan vuonna 2015 ja se on rakennettu jotenkin järkevästi päivän tekniikkaa ja suunnittelutapaa noudattaen. Ulkoasu on perussiisti ja sivusto toimii responsiivisesti, säilyttäen toimivuutensa kaikilla vuonna 2015 käytettävillä laitteilla. Tällainen sivusto välttää huomattavan paljon pidemmälle kuin sen puolivuotta. Tämän tyyppisellä sivustolla pärjää helposti sen vuoden, pari ehkä kolmekin. Jopa pidempään jos sivustolla viitsii tehdä pieniä muutoksia tekniikan ja sivuston vaatimusten muuttuessa.

Jotta sivuston elinkaaren ja toimivuuden saa hyödynnettyä täysin, täytyy itse sisältöön keskittyä itse tekniikkaa enemmän. Käytännössä tällä tarkoitetaan sivuston sisällöllistä päivittämistä niin tekstin, kuvien ja videoiden suhteen. Ei ole millään muotoa järkevää pitää samaa esittelytekstiä vuodesta toiseen, joka mahdollisesti oli jo julkaisuvaiheessa vanhentunut. Pitää uudistua ja kehittyä, jotta sivuston kävijöillä pysyy mielenkiinto sivuston tarjontaa kohtaan. Kukaan ei kuitenkaan odota sivuston esittelytekstin ja referenssien päivittyvän päivittäin, viikoittain tai edes kuukausittain. Nämä seikat muotoutuvat, sivuston omistajan ja sen edustaman tarjonnan perusteella. Tähän vaikuttaa myös paljon vakiintuneet käytännöt ja alaan liittyvät usein valitettavan juurtuneet oletukset ja tavat.

On helpompia ja nopeampia tapoja tuottaa järkevää tai vähemmän järkevää sisältöä helposti ja jopa kohtuullisen vähällä vaivalla. Moni aloittaisi tässä kohtaa mainitsemalla somen ja pääasiassa facebookin, mutta jättäkäämme se tuonnemmaksi. Keskitytään itse sivustolla esitettävään materiaaliin. Yksinkertaisimmillaan sivuston sisältöä koostuu ainakin osittain kuvista. Ja jos siellä on kuvia niin niitä voi päivittää uudempiin, kuvaavempiin ja parempiin. Kuvaavammalla tarkoitamme kuvia jotka ovat paremmin sisällöllisesti yhteydessä sivustoon, sen tarjontaan, tunnelmaan tai tarkoitukseen. Paremmuus on toki aina subjektiivista, mutta kehtaamme väittää, että paremmalla kameralla otettu terävä kuva on parempi kuin 10 vuotta vanhalla puhelimella napattu heilahtanut kuva. Kuvien laatu onkin yksi suurista kompastuskivistä joihin törmäämme sivuston kuvamateriaalia valittaessa. Huomautamme, että kuvien ei missää nimessä tarvitse olla ammattilaisen kuvaamia tai edes järjestelmäkameralla otettuja. Parhaimmillaan riittää hyvä puhelimen kamera ja vakaa käsi, sekä pieni pelisilmä, jotta kuvattavan asian edessä ei ole mitään epäsopivaa tai ylimääräistä. Nykyään myös kuvien ottaminen ja tallentaminen on tehty sen verta helpoksi, että niitä kannattaa ottaa mieluummin liikaa kuin liian vähän. Se että sivustolle on saatavissa vain yksi kuva ja niitä on niin hankala ottaa ei enään kelpaa selitykseksi.

Toinen helposti sivuston sisältöön ja vaihtuvuuteen vaikuttava tekijä on sivustolla sijaitseva blogi. Aivan kuten vaikkapa meillä. Tämä kirjoitus ei ole meille se 300 tai saati edes kymmenes, mutta jo julkaistut blogikirjoitukset tuplaavat helposti sivustomme sisällön. Miksi tämä sisällön muuttuminen sitten kiinnostaa ketään? No ensisijaisesti sen tarkoituksena on lisätä sivuston mielenkiintoa ja mahdollisesti saada kävijät jopa palaamaan sivustolle uusien kirjoitusten toivossa. Kävijämäärän kasvaminen tarkoittaa automaattisesti sivuston näkyvyyden kasvamista, joka heijastuu sivuston tarjonnasta kiinnostuneiden määrään. Tarkoitti tämä sitten enemmän lukijoita tai liikevaihtoa yritykselle. Se mitä blogiin kirjoittaa on täysin sivuston omistajan oma asia, mutta suosittelemme pitämään asian jotenkin relevanttina sivuston muuhun sisältöön nähden. Blogi ei tietysti ole mitenkään pakollinen jokaiselle sivustolle. Se vain sattuu olemaan yksi helpoimmista tavoista päästä kertomaan sivuston tarjonnasta ja päästä inhimillisempään kontaktiin sivuston kävijöiden kanssa.

Miksi sisällön päivittäminen kiinnostaa meitä sitten näin paljon? Se ei ole vain kävijöiden viihtymisen kannalta järkevää vaan myös sivuston hakukonenäkyvyyden ja löydettävyyden kannalta jopa välttämätöntä. Google ja muutkin hakukoneet nimittäin indeksoivat sivustoja niin sisällön monimuotoisuuden, kuin sen vaihtuvuuden mukaan. Monipuolinen ja vaihtuva sisältö myös lisää erilaisten hakusanojen mahdollisuutta löytää sivusto hakukoneista. Joten jo sivuston löydettävyyden kannalta sisällöllä on suuri merkitys. Tämän lisäksi sisältö pidentää muuten staattisen sivuston elinikää huomattavasti. Koska eihän se sivusto ole kuitenkaan kuin kehykset sisällölle, joilla loppujen lopuksi halutaan vain korostaa sitä itse asiaa ja sen kauneutta. Loppuun voisi siteerata ikiaikaista “Content is the king”-sanontaa, jolla viitataan siihen että sisältö on kuningas. Jota se todellakin on ihan kaikessa kliseydessään.

 

Heissan!

Voinko auttaa sinua löytämään etsimäsi?

Grobotti