Digitaaliset ratkaisut

Uusien verkkosivujen tai vanhan uudistamisen tarpeessa? Groteski on aktiivisesti kehittänyt sivujen tuotantoprosessia ja erityisesti sitä, millä ja miten niitä toteutetaan. Siksi voimme taata kunkin asiakkaan tarpeeseen parhaiten sopivat verkkosivut.

Verkkosivut

Nettisivut, kotisivut, verkkosivut – rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta joka tapauksessa ne ovat yritykselle tärkeä, ellei jo tärkein asiakaspalvelukanava. Jo vuosia verkkosivusto on ollut paikka tehdä myyntiä ja sen vuoksi myös paikka, johon asiakas tulisi ohjata markkinoinnin avulla. Verkkosivujen olemassaolo ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan sivuston tarkoitus on tuoda hyötyä eli euroja kassaan.

Emme voi korostaa sivustojen sisällön oikeellisuutta tarpeeksi. Sisältöjen tulee rakentaa luottamusta asiakkaaseen; ohjata ja kertoa vastaus asiakkaan mahdollisiin kysymyksiin. Etsitään verkkosivuilta sitten palveluja, yhteystietoja tai vaikkapa vain tutustutaan yleisesti sivuihin, tulee niiden olla sellaiset joilla vierailija viihtyy ja löytää etsimänsä.

Miksi WordPress?

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin ja on tämän myötä ilmainen. WordPressin ydintä kehitetään jatkuvasti turvallisemmaksi satojen kehittäjien toimesta. Avoimuus tuo myös turvaa jatkosta, sillä valitessasi WordPress-julkaisujärjestelmän et jää toimittajaloukkuun. Alusta asti hyvin rakennettu WordPress-sivusto takaa laajennettavuuden ja skaalautuvuuden yrityksen liiketoiminnan mukana. WordPress-sivuja on myös erittäin helppoa ylläpitää. Emme kuitenkaan jätä ketään oman onnensa nojaan, vaan sivuston valmistuttua pidämme asiakkaalle kattavan koulutuksen sivujen päivittämisestä ja varmistamme, että ylläpito on jatkossakin vaivatonta.

Miten me teemme verkkosivuja?

Mikään julkaisujärjestelmä ei ole täydellinen, jos sitä ei ole rakennettu oikein. Vuosien aikana olemme hioneet verkkosivujen suunnittelun ja toteutuksen toimivaksi kokonaisuudeksi. Tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa ja meidän erikoistuminen suunnitteluun sekä tekniseen toteutukseen mahdollistaa nämä paremmat WordPress-sivut. Groteskin asiantuntemuksen ja pitkälle hiotun prosessin ansiosta sivujen hinta pysyy myös kohtuullisena. Tekemiemme verkkosivujen pohjana toimii täysin omaa käsialaa oleva WordPress-teema, jonka ansiosta jokaisesta sivustosta saadaan täysin asiakkaan näköinen, eikä kompromisseja tarvitse tehdä. Osaamme siis hyödyntää koko WordPressin potentiaalin emmekä kikkaile valmisteemoilla.

UX = Käyttökokemus: Asiakas muodostaa palvelusta mielipiteen omaan kokemukseensa nojaten ja huono käyttökokemus voi johtaa potentiaalisen asiakkaan menetykseen. Käyttökokemussuunnittelu pyrkii tekemään palvelun käyttämisestä kokonaisvaltaisen elämyksen, aina visuaalisesta ilmeestä helppokäyttöisyyteen ja toiminnallisuuksiin. Käyttäjän tunteisiin ja ostopäätökseen vaikutetaan sujuvalla käyttökokemuksella. Jos sivustosi on käyttökokemukseltaan parempi kuin kilpailijasi, menestyt varmasti häntä paremmin. Käyttökokemuksen suunnittelu kulkee käsi kädessä käyttöliittymäsuunnittelun ja visuaalisen toteutuksen kanssa.

UI = Käyttöliittymä: Sivustot suunnitellaan yrityksen brändin mukaisiksi, mutta myös massasta erottuviksi ja aikaa kestäviksi. Kauniit sivut eivät kuitenkaan aja asiaansa ilman toimintalogiikkaa, vaan asiakkaan tulee löytää etsimänsä ja nauttia palvelun käytöstä. Käyttöliittymä ei siis ole pelkkä brändi-ilme, vaan sisällön ja toiminnallisuuden kokonaisuus. Suunnittelussa otetaan huomioon kohderyhmät, erilaiset päätelaitteet, responsiivisuus ja teknisen toteutuksen mahdollisuudet.

Verkkokaupat

Päivittäisten verkko-ostosten aika on vielä edessäpäin ja verkkokauppojen tarve kasvaa jatkuvasti. Uusia verkkokauppoja perustetaan nyt kuin sieniä sateella, jotta kauppa on auki kun asiakas päättää suunnata ostoksille. Verkkokauppa luo uusia mahdollisuuksia ja kasvun paikkoja, mutta verkkokauppiailta vaaditaan myös erityistä panostusta kaupan ylläpitoon ja asiakkaan palvelemiseen verkossa, jotta tarjonta pysyy kysynnän tahdissa.

Verkkokaupassa tapahtuvalla palveluprosessilla on yhtä suuri merkitys, kuin kasvokkain tapahtuvalla kohtaamisella. Asiakasta tulee palvella parhaalla mahdollisella tavalla: jos asiakas on saamaansa palveluun tyytymätön, hän poistuu ja suuntaa toiseen kauppaan. Asiakas siis odottaa tulevansa palvelluksi, vaikkei kasvokkaista kohtaamista synnykkään.

Mikä ihmeen WooCommerce?

WordPress-verkkosivu laajenee WooCommercen avulla helppokäyttöiseksi verkkokaupaksi. WooCommerce on täynnä ominaisuuksia, joita hyvältä kaupalta vaaditaan. Valikoimista löytyy mm. asiakastilit, helppokäyttöinen tilausten hallinta sekä kassa- ja maksutoiminnot. WooCommerce on monipuolisesta kokonaisuudestaan huolimatta räätälöitävissä jokaisen kauppiaan tarpeisiin sopivaksi, oli kyse sitten tukkumyynnistä tai varausten hallintajärjestelmästä.

WooCommerce on osa WordPressin hallintapaneelia ja toiminnoiltaan se on yhtä helppokäyttöinen kuin WordPress. Hallintapaneelissa vilisee samat tutut symbolit kuin yleisimmissä tekstinkäsittelyohjelmissa. WooCommerce ei sisällä kuukausimaksuja, vaan kustannukset muodostuvat kaupan perustamisesta ja räätälöinnistä, eli siitä työstä jota teemme. Tämän lisäksi kiinteitä kuluja tulee vain kaupan ylläpidosta ja valituista maksutavoista.

Kuten WordPress, myös WooCommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin, joten sen toteutus ei ole tekijäsidonnainen. WooCommerce on myös helposti jatkettavissa uusilla ominaisuuksilla. Kaiken ei tarvitse olla päätettynä tai tiedossa kauppaa julkaistaessa, vaan muutoksia voidaan tehdä helposti myös jälkeenpäin.

Jatkokehitys

Mikään sivusto ei ole täysin valmis julkaisun jälkeen. Myös viimeiseen saakka viedyn suunnitteluprosessin ja sivujen julkaisun jälkeen tulee mieleen toimintoja, joita voidaan parantaa käyttökokemuksen perusteella. Jatkokehitys on meille itsestäänselvyys ja hoituu helposti, kun tunnemme sivuston jo valmiiksi.

Ylläpitopalvelut

Ylläpito, varmuuskopiointi, tietoturva ja tuki. Tarjoamme toteuttamillemme sivustoille luotettavan ylläpidon, jonka tarkoitus on pitää sivustosi tai verkkokauppasi toimintakuntoisena, turvallisena ja ajan tasalla. Hoidamme puolestasi kaiken sivuston päivitykseen liittyvän, joten tarjoamme mielenrauhan kun sivustosi on kunnossa ja toimii kuten pitää. Voit itse keskittyä liiketoimintasi pyörittämiseen.

Verkkosivuston tai verkkokaupan ylläpito on kuukausimaksullinen palvelu. Palvelu takaa sivuston jatkuvan toiminnan ja ongelmatilanteissa verkkosivustosi päivitetään edellisen toimivan varmuuskopion mukaiseksi. Päivitämme sivustosi julkaisujärjestelmän sekä lisäosat kun olemme varmistaneet päivitysten yhteensopivuuden. Ylläpitopalveluun kuuluu myös säännöllinen varmuuskopiointi, joten kadonneet tiedot voidaan tarvittaessa palauttaa.

Konsultointipalvelut

Hakukoneoptimointi

Hakukoneissa näkyvyyden parantamiseen ei ole yhtä yksinkertaista tapaa tai toimintoa. Kyse on monien tekijöiden summasta, joista monet vaativat aikaa ja kärsivällisyyttä toimiakseen. Hakukoneoptimointi ei ole koskaan valmis, se on jatkuva ja kehittyvä prosessi. WordPress on kehitetty hakukoneita silmällä pitäen ja meillä toteutettuihin nettisivuihin tehdään aina tekniikan puolesta edellytykset hyvään optimointiin ja perusasetukset laitetaan kuntoon. Tarjoamme konsultointia hakukonenäkyvyyden ja hakusanojen analysointiin, jota suosittelemme huomioitavan erityisesti uuden sivuston toteutuksen yhteydessä. Näin saadaan aikaan sisällöllisesti huomattavan paljon miellyttävämpi sivusto kävijöiden sekä hakukoneiden kannalta.

Sivujen toimivuus ja analytiikka

Mistä tiedät, mikä sisältö sivustollasi toimii ja mikä ei? Sivuston toimivuus ei ole mututuntumaa, vaan tehokkuutta tulee seurata säännöllisesti. Sivustosi ei ole koskaan valmis, vaan sitä tulee jatkuvasti kehittää paremmaksi ja toimivammaksi.
Toimivuuden mittaamiseen on useita työkaluja, mutta tärkeintä on seurata asiakkaan polkua ja liikkumista sivustolla. Mitä asiakas etsii? Löytääkö hän etsimänsä? Päättyykö asiakkaan vierailu sivustolla ostokseen vai poistuuko hän aikansa sivustolla pyörittyään?

Pelkkä markkinointitoimenpiteiden seuranta tai kanavakohtainen tarkastelu ei riitä verkossa tapahtuvan liiketoimintasi mittareiksi. Toki ne kertovat, mistä asiakkaat löytävät sivustollesi, mutta itse sivuston tarkastelu kertoo, toteutuuko asiakaspalvelu onnistuneesti vai ei.
Mitä tarkemmin tunnistat oman asiakaskuntasi tarpeet ja odotukset, sitä paremmin osaat vastata heidän kysymyksiinsä.

Saavutettavuus

Saavutettavuus auttaa kaikkia verkon käyttäjiä, mutta sen pääasiallinen tarkoitus on auttaa niitä, joilla on jonkinlaisia rajoitteita käyttää verkkoa normaalisti. Rajoitteita voivat olla mm. sokeus ja heikkonäköisyys, kuurous ja huonokuuloisuus, oppimisvaikeudet, kognitiiviset rajoitteet, liikuntakyvyn rajoitteet, puhevaikeudet, valoherkkyys sekä niiden yhdistelmät.
Meiltä löytyy kokemusta saavutettavuustestauksista sekä saavutettavien sivustojen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Autamme saavutettavuuteen liittyvissä kysymyksissä ja konsultoimme mielellämme jo olemassa olevien sivujen testauksesta tai uusien saavutettavien sivujen toteutuksesta.

Nettisivut

Google Analytics – perusteet

Google Analytics on maksuton nettisivujen kävijädatan seurantaan tarkoitettu seuranta- ja raportointityökalu. Analytics tarjoaa paljon tietoa kävijöistä ja heidän käyttäytymisestään sivustolla. Ensisijaisen tärkeää on tunnistaa liiketoiminnan kannalta tarpeellinen tieto, esimerkiksi mistä...

Lue lisää
Ajankohtaista

Joulun tuotteet hankitaan tänä vuonna paikallisilta toimijoilta!

On sanomattakin selvää, kuinka laajasti poikkeusvuosi on vaikuttanut yritysten toimintaan. Joulukuun alusta tiukentuneet rajoitukset tuovat vieläkin suurempaa epävarmuutta kuluttajien ostokäyttäytymiseen joulusesongin aikana. On kuitenkin erityisen tärkeää muistaa, että paikalliset toimijat...

Lue lisää
Nettisivut

Saavutettavuus – Kohti yhdenvertaisempaa verkkoa

Saavutettavuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe, vaikka se on tehnyt tuloaan jo vuosia. Ajankohtaisuudesta huolimatta, siitä ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa niillä tahoilla, joita laki velvoittaa. Siitä syystä päätin...

Lue lisää