fbpx
Groteski

Vuosihuollon aika?

Vuosi on liiketoiminnassa lyhyt aika. Aika kuluu kuin iltamissa kun on mielenkiintoista tekemistä, kuten sanotaan. Ja toisaalta, vuosi on pitkä aika. Vuodessa yrityksen toimintaympäristö, tuotteet, palvelut, asiakkaat ja tavoitteet ehtivät muuttaa suuntaansa. Tämän totesimme omakohtaisesti myös täällä Groteskissa ensimmäisen toimintavuoden jälkeen. On toki luonnollista, että asiat elävät erityisen paljon nuoressa yrityksessä, mutta kyllä toimintaympäristön muutosvauhti on parhaimmillaan huikea kaikenikäisillä yrityksillä. Kuluttajien ostokäyttäytymisen ennakoiminen on vaikeaa, ja yritys tarvitsee notkeutta välttääkseen Tiimarin kohtalon.

Julkaisimme Groteskin nettisivut avajaispäivänämme 3.9.2012 ja ne palvelivat meitä oikein mukavasti näihin hetkiin saakka. 1-vuotisjuhlien yhteydessä räjäytimme koko sivuston palasiksi, katselimme paloja kriittisin silmin ja totesimme, että tämä konsepti on tullut tiensä päähän. Olisimme voineet tehdä kasvojenkohotusta, lisätä tarvittavia sisältökokonaisuuksia myös vanhaan pohjaan ja parantaa olemassa olevaa tekniikkaa taipumaan vielä paremmin nykyajan vaatimuksiin.

Taloa joskus remontoineet tietävät, että vanhan korjaaminen tulee helposti uuden rakentamista kalliimmaksi. Saman totesimme mekin nettisivun äärellä, ja aloitimme perustuksista. Teknisesti paremmin toimivalle pohjalle kokosimme sisällön, joka vastaa paremmin yrityksemme tämänhetkisiä tarpeita. Lisäsimme valmistuneet työnäytteet ja viilailimme enemmän tai vähemmän kaikkia muita sivuja.

Tällainen perusteellinen remontti on kuin muutto asunnosta toiseen; tulee katsottua kaikkia mukana kulkevia aarteita uusin silmin ja arvioitua niiden tarpeellisuutta.

Tässä tulee kotitehtävä

tekniikka-kunnossa

1. Tekniikka kunnossa?

Avaa yrityksesi nettisivusto pöytäkoneella, tabletilla ja älypuhelimella. Ota mukaan ainakin yksi Applen kannettava laite.

Jo tässä vaiheessa jotkut teistä reputtavat. Jos oleellista tietoa esitetään flash-animaationa, jota Applen laitteet eivät toista, tulee tästä testistä heikot pisteet. Hylsy napsahtaa armotta, jos esimerkiksi valikko on rakennettu flashilla! Flash on väistyvä tekniikka netissä, jossa sen korvaa html5.

Ne teistä, jotka ovat vielä mukana, selailkaapa sivustojanne kaikilla kolmella testilaitteella. Miltä näyttää; taipuuko sivusto kaikkiin päätelaitteisiin mukisematta? Näkyykö kaikki tarpeellinen? Onko teksti luettavaa ja kuvat sopivan kokoisia? Näyttääkö edelleen hyvältä vaikka puhelimen ja iPadin heilauttaa pystyasennosta vaakaan ja takaisin? Lähettääkö yhteydenottolomake viestit kuten pitääkin?

sisalto-kunnossa

2. Sisältö kohdallaan?

Hyvä, sitten katsotaan sisältöä. Sen takia sivustolle tullaan. Tai sieltä lähdetään.

Vastaako sivuston sisältö yrityksen nykyistä tilannetta? Ovatko tiedot ajan tasalla? Onko tuote- ja palvelutarjonta sitä mitä tällä hetkellä myydään? Onko Ajankohtaista-palstaa päivitetty vuoden 2005 jälkeen? Löytyykö referenssilistalta tuoreimmat ja vakuuttavimmat tapaukset? Kertooko sisältö oleellisen yrityksestä ja palvelutarjonnasta? Onko sisältö laadittu asiakkaan näkökulmasta?

Antaako sivusto kokonaisuutena sellaisen vaikutelman, että yritys on vakuuttava ja luotettava? Kauppaa tehdään vain luotettavan kumppanin kanssa.

 Ja vuoden päästä uudelleen!

Milloin viimeksi olet tehnyt tällaisen kevyen tilannekatsauksen? Olisiko aiheellista ottaa tavaksi katsoa omaa sivustoa kriittisin silmin vähintään kerran vuodessa ja kyseenalaistaa kaikki mikä siellä näkyy? Ei saa olla itsetarkoitus uusia kaikkea uusimisen ilosta, mutta muutoksia on uskallettava tehdä jos muuttunut tilanne sitä vaatii.

Useissa tapauksissa nettisivusto on yrityksesi tärkein markkinointiväline. Pidä siitä huolta. Jos omat taidot tai oma aika ei riitä, ota alan ammattilainen avuksi, ja keskity itse siihen, minkä parhaiten hallitset.

Heissan!

Voinko auttaa sinua löytämään etsimäsi?

Grobotti