Verkkopalvelun optimoinnilla arvostusta ympäristöä kohtaan

,

Nyt kun sähkön hinta on korkeimmillaan on mielestäni erittäin hyvä hetki pohtia hieman myös digitaalisten palveluiden tuomaa kuormaa sähköverkolle ja ympäristölle. Vaikka ajatus digitaalisten palveluiden sähkön kulutuksesta voi aluksi kuulostaa merkityksettömältä, ei se sitä kuitenkaan ole.

Monikaan ei tule ajatelleeksi, että digitaaliset palvelut kuormittavat valtavasti sähköverkkoa ja sitä kautta myös ympäristöä. Lisäksi on todettava, että kuormitus kasvaa edelleen joka vuosi internetin käytön kasvaessa, mutta myös verkkopalveluiden tiedostokokojen kasvaessa. Kansainvälinen HTTP Archive on tilastoinut verkkosivustojen kehitystä ja kymmenen viime vuoden aikana tietokoneille toteutettujen sivujen koko on kasvanut keskimäärin 500 prosenttia ja mobiililaitteiden jopa yli 1000 prosenttia.

Mistä verkkopalveluiden hiilijalanjälki muodostuu?

Verkkosivuilla käytettävä data pitää ensin tallentaa ja käsitellä palvelimilla, siirtää verkossa ja prosessoida päätelaitteissa. Kaikki tämä kuluttaa sähköä sekä palvelimilla ja tietoliikenneverkossa, että käyttäjän päätelaitteissa. Verkkopalvelun optimoimaton data on paitsi raskasta, myös kertakäyttöistä eli se pitää ladata aina uudestaan, kun käyttäjä vierailee verkkosivustolla toiseen kertaan.

Koodin lisäksi myös verkkosivustoilla näytettävä graafiikka on usein optimoimatonta. Modernien verkkosivustojen tiedonsiirrosta noin 1 prosentti on selaimen käsittelemää html:aa. Kaikki muu on grafiikkaa, evästeitä ja kävijäseurantaa, mainoksia ja erilaisia toiminnallisuuksia. Moni verkkopalvelu kuluttaakin energiaa lähes huomaamattomasti taustalla.

Kaikesta tästä huolimatta, verkkosivustojen tehokkuutteen ja nopeuteen kiinnitetään edelleenkin liian vähän huomiota. Verkkosivustojen hankinnat valitaan usein kilpailutuksella halvimman hinnan mukaan. Tällöin verkkosivusto suunnitellaan ja toteutetaan visuaalisesti hienoksi ja näyttäväksi, mutta koodin optimointiin käytetään liian vähän aikaa. Oikeanlaisella optimoinnilla verkkosivustojen tiedonsiirrosta ja prosessoinnista voi parhaimmillaan karsia jopa 90 % ja helpostikin jopa 50 %, joka puolestaan vaikuttaa suoraan myös sivuston nopeuteen ja energiatehokkuuteen.

Matala hiilijalanjälki takaa usein myös sujuvan käyttökokemuksen

Monet toimijat ovat kuitenkin alkaneet huomata, että vihreyden lisäksi varsinkin verkkokauppojen tehokkuus ja nopeus on myös suoraan verrannollinen liikevaihtoon. Mitä nopeammin ja sujuvammin verkkokauppa toimii, sitä enemmän kiittää myös käyttäjä. Käyttäjät käyttävät mielellään verkkopalveluita, jotka toimivat nopeasti ja moitteetta. Käyttökokemuksen lisäksi myös Google arvostaa hakutuloksissaan verkkopalveluita, jotka toimivat käyttäjälle optimoidusti.

Me Groteskilla haluamme varmistaa, että toimimme reilusti ympäristöä ja asiakkaita kohtaan. Toteuttamamme verkkopalvelut ovat tehokkaita ja optimoituja taatakseen sujuvan käyttökokemuksen sekä matalan hiilijalanjäljen. Tästä esimerkkinä oma verkkosivustomme, jonka uusimme lokakuussa. Verkkosivustomme saa erinomaiset pisteet tehokkuudessa Googlen Pagespeed -työkalulla mitattuna. Kaikki sivuston koodi ja mediasisältö on pakattua ja optimoitua. Tästä syystä pisteet eivät alene vaikka näyttävään ulkoasuun on kiinnitetty erityistä huomiota tuomalla sivuille kuvia, animaatioita sekä videoita. Alla kuvankaappaus Pagespeed-työkalun tuloksista.

Kuvankaappaus Google Pagespeed-työkalusta

Jos koet, että verkkosivustosi kaipaa nopeuden optimointia sekä hiilijalanjäljen madaltamista, ota yhteyttä! Voimme myös analysoida verkkosivustosi veloituksetta ja arvioida optimoinnin tuoman hyödyn.