fbpx
Groteski

Vaikuttava esitys 3

FIRMAN LOGO JOKAISEEN DIAAN?

Monella esityksiä kasaavalla on neuroottinen tarve sijoittaa taustaorganisaation logo pysyväksi elementiksi jokaiseen diaan. Mietipä asiaa toiselta kantilta. Kuinka toimit kun keskustelet organisaatiosi edustajana esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan kanssa: toistatko keskustelun aikana jatkuvasti firmasi nimeä? Epäiletkö, että kuulijasi unohtaa kesken keskustelun, mitä yritystä edustat? Firman logo jokaisessa diassa on juuri tuota jankutusta. Kyllä kuulijasi tietävät koko esityksen ajan, mitä firmaa edustat! Satsaa mieleenjäävään yrityksen esittelyyn esityksen alussa, saat käyttöösi lisää tilaa itse sisällölle.

VÄRIÄ!

Yrityksen tunnusvärit ovat hyvä lähtökohta esityksen värimaailmaksi. Käytä hyväksi graafisen ohjeiston värimäärityksiä. Siellä on tarkat väriarvot painotöitä ja näyttöruutua varten. Jos ohjeistoa ei ole saatavilla, määritä värit mahdollisimman tarkasti RGB-arvoina. Yrityksen verkkosivuilta löytynee jo valmiiksi yrityksen värimaailma ja käytössä olevien graafisten elementtien valikoima. Käytä värejä harkitusti ja perustellusti.
Varmista tarpeeksi hyvä kontrasti; taustan ja tekstin/grafiikan tulee erottua toisistaan. Ota huomioon, että esitys näytetään todennäköisesti videotykillä enemmän tai vähemmän valaistussa tilassa, jolloin kontrastia tarvitaan eri tavalla kuin ruudulta katsottaessa! Läheltä ruudulta katsottuna värikylläinen näkymä haalistuu matkattuaan ilman halki huoneen peräseinälle.

TYPOGRAFIA

Ja taas kannattaa lähteä liikkeelle organisaation valmiista määrittelyistä. Hyvässä graafisessa ohjeistossa on määritelty esityksissä käytettävät fontit ja niiden leikkaukset. Jos pääset itse vaikuttamaan, valitse eri tehtäviin reilusti toisistaan erottuvia leikkauksia ja kokoja. Otsikon tulee erottua selkeästi leipätekstistä.
Jos käytössäsi ei ole valmiita määrityksiä, valitse esitykseen helposti luettavia, selkeitä fontteja. Käytä ensisijaisesti groteskeja fontteja niiden hyvän luettavuuden takia. Groteski tarkoittaa päätteetöntä, suoralinjaista kirjasintyyppiä, jollaista sinäkin paraikaa luet. Se sopii ruudulta ja valkokankaalta luettavaksi. Tyypillisiä vaihtoehtoja ovat Arial, Helvetica ja Verdana. Vältä versaalia eli SUURAAKKOSIA pitkissä teksteissä ja etenkin skriptifonteissa. Koristeelliset fontit sopivat vain otsikoihin ja sinnekin vain jos ovat selkeitä luettavia. Tasaa tekstisi vasemmalle (joissain tapauksissa ehkä oikealle), mutta keskelle tasattu teksti on useimmissa tapauksissa turhan vaikea lukea.

KARSI TURHAT POIS!

Aikuinen ihminen pystyy keskittymään esitykseen sellaiset 20 minuuttia. Sitten tulee herpaannus ja ajatus karkaa edellisillan seikkailuihin. Tarjoa tauko kertomalla juttu, keskustelemalla yleisön kanssa, tai … mitä vain herättelevää ja virkistävää.
Varmin tapa vaivuttaa yleisönsä uneen on kertoa kaikki mitä asiasta tietää. Siitä puheen ollen…nyt lienee aika lopettaa tämän aiheen käsittely tältä erää. Pidetään tässä välissä tuumaustauko ja palataan aiheen äärelle vielä yhden kerran. Ajattelin nimittäin esitellä muutaman varteenotettavan vaihtoehdon Power Pointille.
Mitä muita esitysohjelmia sinä olet käyttänyt? Millaisia kokemuksia sinulla on esityksistä ilman PowerPointia – esittäjänä tai kuulijana?

Grobotti