Vaikuttava esitys 2

,

Edellisessä esityksiä koskevassa postauksessa viime vuoden joulukuussa purnasin huonoista Powerpoint-esityksistä. Harmittelin, kuinka esitykset ovat usein  visuaalisesti toistensa kopioita ja vaivuttavat kuulijansa suloiseen uneen. Ajan puutteessa on helppo turvautua ohjelman valmiisiin malleihin ja suostua jonkun muun suunnittelemiin ratkaisuihin. Jos pidät surkean puolen tunnin esityksen 20 ihmiselle, olet tuhlannut 10 tuntia tehokasta työaikaa! Se on rahassakin mitattuna melkoinen potti.

Nyt on aika tehdä parannus. Lopetetaan itse tuotteen haukkuminen ja keskitytään ratkaisuihin. Jos olemme rehellisiä, itse ohjelma ei pakota meitä mihinkään muottiin, vaan sinne nuljahdetaan ajan puutteessa ja laiskuudessa.

TEKSTI VASTAAN KUVAT

esimerkki-pp

Yleinen ongelma esityksissä on liiallinen tekstin määrä.  Siihen olemme tottuneet jo koulussa ja työelämässä. Tekstiä arvostetaan. Esityksissä vain tahtoo olla niin, että mitä enemmän näkyvillä on tekstiä, sitä todennäköisemmin se luetaan yksi yhteen kuulijoille. Ethän kuvittele, että kuulijasi pystyvät yhtä aikaa kuuntelemaan ja lukemaan?

Teksti on arvokasta ja painavaa, mutta onko visuaalinen esittäminen vähemmän vakavasti otettavaa? Viimeistään nyt voit heittää päästäsi ajatuksen, jonka mukaan kuvat ovat vain koristeita ja raskaan tekstin keventäjiä. Kuvat viestivät tunteita, välittävät tietoa ja auttavat kuulijoita hahmottamaan kokonaisuuksia nopeasti. Kuvat jättävät voimakkaita ja pitkäikäisiä muistijälkiä. Pidä punaisena lankana koko ajan sitä, että huomio  kiinnittyy oleellisiin asioihin. Älä käytä kuvia koristeina tai tilantäytteinä. Ylimääräiset visuaaliset osaset vain kuormittavat katsojaa ja hajottavat mielenkiintoa. Käytä reilunkokoisia kuvia: mieluummin yksi hyvä kuva isona kuin monta kuvaa pienenä. Rajaa rohkeasti epäoleellinen pois kuvasta.

Käytännön vinkki, jolla pääset eroo liiasta tekstistä: käytä tarpeeksi suurta fonttikokoa. Samalla vältät esityksen muuttumisen näkötestiksi. Nyrkkisääntö: käytä leipätekstissä vähintään 20 pisteen ja otsikoissa 24-30, jopa yli 40 pisteen tekstiä. PowerPointissa on ominaisuus, joka pienentää tekstin kokoa sitä mukaa kun tekstin paikkamerkki täyttyy ja ohjelma yrittää sillä tavalla automaattisesti mahduttaa tekstin määrättyyn tilaan. Älä lankea houkutukseen, vaan kytke ominaisuus pois päältä.

 

ESITYKSEN TAUSTA

Taustan tulee tukea viestiä, eikä ainakaan kilpailla itse sisällön kanssa huomiosta. Älä kerää diaan mitään epäolennaista. Vältä ns. taustahälyä, joka varastaa huomion itse sisällöltä.  Älä turhaan välttele puhtaan valkoista taustaa, vaikka se saattaa tuntua tylsältä ja mielikuvituksettomalta vaihtoehdolta. Valkoista voi kokeilla sävyttää hennon harmaaksi, jolloin kontrasti sen ja mustan tekstin välillä hiukan tasoittuu.

 

pp-valmispohja
Powerpointin Kiertorata-niminen valmis teema voisi sopia astronomin esitykseen.

 

MIKÄ ON OLEELLISTA?

Oleellista eivät lopultakaan ole fontit, värit, kuvat ja hienot siirtymät diasta toiseen, vaikka niitä itsekin mielelläni suunnittelen. Merkityksettömiä ne eivät suinkaan ole, mutta jos yritetään raaputtaa pintaa ja löytää kova ydin, törmäämme esityksen tavoitteisiin ja sisältöön. Kaiken graafisen aineiston tulee tukea sisältöä.

Havainnollistamalla asia saadaan toivottavasti kohdeyleisölle ymmärrettäväksi ja mieleen painuvaksi, ja siinä kuvilla on tärkeä rooli. En halua olla tiukkapipo ja nyrpistää tuollaisille yläpuolella olevan avaruuskuvan tyyppisille koristeille. Ota ihmeessä planeettakuva mukaan esitykseen, jos se jollain tavalla niveltyy kokonaisuuteen. Itsekin olen pitänyt esityksen internetsivujen tärkeydestä ja ominaisuuksista, ja esitykseni taustalla oli tumma avaruusmaisema tuikkivine tähtineen. Liekö sitten oli kaukaa haettua, mutta yritin avaruus-metaforalla havainnollistaa, kuinka haasteellista ja tärkeää on rakentaa hyvin toimiva verkkonäkyvyys tukemaan yrityksen myyntiä. Yksittäinen verkkosivu on vain yksi pieni himmeä tähti nettiavaruudessa.

Millä tavalla sinä voisit havainnollistaa esityksesi tärkeitä asioita, esimerkiksi suuria lukuja tai vuosi vuodelta muuttunutta kehitystä? Laadi kuvaajia ja graafeja. Piirrä ja etsi konkreettisia, ymmärrettäviä vertailukohtia arkielämästä kertoessasi suurista luvuista ja abstrakteista käsitteistä.

Oleta, että kuulijasi eivät muista esityksestäsi kuin muutaman pääasian. Valmistaudu siksi jo etukäteen hyvin, ja kirkasta itsellesi kolme pääasiaa, jotka tahdot kuulijasi muistavan. Mutta vain kolme.

(Artikkelikuva: Gareth Saunders)

 

Lisää luettavaa

Ajankohtaista

Groteski jatkaa Mikkelin kumppanina!

Groteski on valittu Mikkelin kaupungin sopimuskumppaniksi 1+1 vuoden sopimuksella, ainoana eteläsavolaisena toimistona sekä toiseksi kahdesta mainostoimistosta. Pääsemme siis jatkamaan jo kolme vuotta kestänyttä kumppanuutta ja kehittämään kaupungin brändiä vieläkin paremmaksi....

Lue lisää
Ajankohtaista

Uudistimme verkkosivut ja palvelut!

Kasvu ei synny kädet taskussa Yrityksemme onkin kasvanut vauhdilla viimeisten parin vuoden aikana, joten on aika näyttää ylpeästi se, mitä olemme saavuttaneet. Ja koska haluamme kasvaa entistä enemmän niin uudistimme...

Lue lisää
Ajankohtaista

Uskomaton vuosi 2020!

Kukapa olisi uskonut vuosi sitten, että jouluostoksille mentäessä pitää käyttää kasvomaskia, jotta ei sairastuisi globaalisti jylläävään pandemiaan. Ja, että sen seurauksena inhimilliset kärsimykset ovat mittaamattomia, maailmantalous laskee jyrkästi, yhteiskuntia suljetaan,...

Lue lisää