fbpx
Groteski

Tukevasti jaloillaan

Jyrki:

Meidän firma täytti muutama päivä sitten puoli vuotta! Hämmästyttää kuinka nopeasti kaikki kehittyi ja muuttui vaikka ensimmäiset pari kuukautta olikin hiljaista. Onneksi syys-lokakuussa oli aikaa kehittää yrityksen omia asioita ja laittaa paikkoja kuntoon. Enää tuota aikaa ei ole, onneksi.

Hemppa:

Nämä ajatukset nousivat pintaan nyt kun olemme seurannut tähän meidän naapuriin muuttaneiden yritysten ensiaskelia. Nyt voimme jo syvällä kokemuksen rintaäänellä parta tutisten antaa parhaamme mukaan neuvoja ja rakentaa heille uskottavaa yrityskuvaa. Ja kaiken kaikkiaan on ollut virkistävää saada seinän taakse elämän ääniä! Insinööritoimistot ovat oikein hyviä naapureita verrattuna vaikkapa musiikkiopistoon.

Jyrki:

Partaa tai ei niin se yrityksen rakennusaika oli omalla tavallaan hienoa ja inspiroivaa aikaa sekin. Vaikka joitakin yrittäjyyden perusasioita on opittu vasta kantapään kautta, minusta tuntuu, että olemme hyvässä vauhdissa. Oikein hyvässä vauhdissa. Meidät on huomattu laajalti  ja olemme vähitellen ottamassa omaa paikkaamme tämän kaupungin mainostoimistokartalla. Groteskille on  muodostunut jo nyt oma ”jälki” ja ennenkaikkea tapa tehdä asioita. Asiakkaiden palautteen perusteella olemme oikealla tiellä ja sitä tietä jatkamme. Meille on ollut tärkeää keskittyä tähän omaan juttuumme ja tehdä se omalla tavallamme.

Hemppa:

Tuo on ollut kyllä yksi iso juttu, joka on kantanut meitä pitkälle. Olemme keskittyneet ennen kaikkea omaan tekemiseemme, kehittäneet sitä Groteskin oloiseksi ja tavallaan unohtaneet sen, mitä kilpailijat tekevät. Ja toisaalta emme kuitenkaan ole sulkeneet silmiä muilta tekijöiltä, tietenkään. Emmehän me elä tyhjiössä.

Jyrki:

Meidän tavoitteena oli työllistää tällä hommalla itsemme ja tällä hetkellä töitä riittääkin kahdelle oikein mukavasti. Jopa sen verran, että näiden omien hommien päivittäminen ja kehittäminen täytyy ihan laittaa kalenteriin että tulisi oikeasti tehtyä. Emme me vielä tiedä montaakaan juttua mitä huhtikuussa teemme, mutta niinhän se on tällä alalla. Yksi puhelinsoitto, ja hommia riittää parhaimmillaan moneksi kuukaudeksi! Ihan oikeasti on noussut jo näillä työmäärillä mieleen ajatus, että voisi harkita lisätyövoiman palkkausta…

Hemppa:

… olisi kyllä hienoa saada joukkoon joku nuori tekijä! Tai ainakin nuorenmielinen. Eli siis vähän niin kuin me itse, heh. No eikun ihan tosissaan, voitais laittaa rekryilmoitus, jossa haetaan monilahjakasta ihmeidentekijää, joka viihtyy kahden setämiehen kanssa samassa toimistossa, hallitsee alan ohjelmat ja näkee asiat selkeästi. Ja toisaalta ei sekään ole este jos ei näe selkeästi. Silloin voi hankkia silmälasit, kuten me.

Jyrki:

No joo. Katsotaan. Nyt kun eletään edelleen ensimmäistä vuotta, meillä on melkoisesti opittavaa. Ensimmäinen tilinpäätös loppuvuodesta opettaa taas varmasti paljon. Jo tässä vaiheessa olemme kiitollisia ja onnellisia kaikesta tuesta ja luottamuksesta. Kiitos! Palautteen ansiosta voimme tulla paremmaksi, joten palautetta saa antaa ja se on erittäin toivottavaa.

Hemppa:

Jäin vielä pohtimaan sitä, miksi meillä nyt riittää töitä näin hienosti. Mistä meille riittää asiakkaita? Onhan se totta, ettemme tulleet tyhjiöstä, vaan meillä oli kummallakin omat  verkostomme jo valmiiksi. Sen lisäksi uskon vakaasti siihen, että meidän verkkonäkyvyys on ollut iso juttu. Ensinnänkin ihan se, että me ylipäätään ollaan verkossa näkyvissä, ja toisaalta se, että me ollaan siellä omana itsenämme. Meidän periaatepäätös, jonka mukaan Groteski panostaa mieluummin verkko-olemassaoloon kuin ilmoituksiin paikallislehdessä, on ollut oikea.

Jyrki:

Jo pelkästään tämän kokemuksen perusteella ihmettelen kovasti jos alkava yrittäjä ei perusta omia verkkosivuja! Käytännössä se on sama kuin vetäisi peiton päälleen ja aloittaisi sadan vuoden sikiunen.

Hemppa:

Ja tähän väliin on pakko vielä heittää se fakta, että lähimmän vuoden aikana valtaosa verkkoliikenteestä tullaan käymään mobiililaitteilla. Tällä hetkellä mobiililiikenteen osuus kaikesta nettiliikenteestä on jo 40 % ja luku kasvaa kovaa tahtia. Mitä se merkitsee yritysten nettisivuille? Sitä, että jos sivusto ei taivu ongelmitta älypuhelimiin ja tabletteihin, potentiaalinen asiakas hyvin nopeasti vetää johtopäätökset ja klikkaa muualle. Ja jos verkkovierailija pysyisikin huonosti mukautuvilla sivuilla, miksi hankaloittaa hänen elämäänsä?

Jyrki:

Siinä on meillä suunnittelijoilla haastetta, rakentaa kauniita ja samalla helposti lähestyttäviä viestejä kaikkiin medioihin. Onhan se hieno etuoikeus päästä omalta osaltaan rakentamaan tästä maailmasta toimivampaa ja silmälle miellyttävämpää. Kyllä minulle ainakin on tosi tärkeää se, että oma ympäristö ja kaikki tavarat ja jutut ympärillä toimii sujuvasti ja näyttää hyvältä.

Hemppa:

Sillä on isompi merkitys kuin helposti ymmärretäänkään. Ja vielä kun asiaa pohditaan yrityksen näkökulmasta, tullaan uskottavuus- ja luotettavuusjuttuihin, jotka ovat kaupanteon kannalta aivan ratkaisevan tärkeitä. Jos ostaja ei luota tuotteen tai palvelun tarjoajaan, jää kauppa syntymättä. Viimeistelty ulkoasu on tärkeä osa luotettavuuden syntymisessä. Kuuluisaa sanontaa mukaillen, johan sen sanoo jälkikin!

Jyrki:

Pääsitpäs heittämään vielä tuonkin tähän mukaan! Ei paha. Mutta joo, tästä on erittäin hyvä jatkaa. Puoli vuotta Groteskia takana emmekä me enää konttaa. Nyt jo ollaan tukevasti omilla jaloillamme.

Grobotti