Summerfest -kaupunkifestarien ilmeen ja verkkosivustojen uudistus

Osuuskauppa Suur-Savo on yli 70 000 asiakasomistajan omistama yritys, joka toimii Etelä-Savossa 12 kunnan alueella. Toimialue kattaa Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan talousalueet. Jo yli 77 % toimialueen talouksista on osuuskaupan asiakasomistajia. Toimialoja ovat päivittäis- ja erikoistavarakauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, autokauppa, matkailu-ja ravitsemiskauppa sekä hyvinvointipalvelut. Osuuskauppa tarjoaa myös S-Pankkipalvelut ja lisäksi heillä on oma leipomo Mikkelissä.

Lähtökohta

St. Olaf Summerfest on Osuuskauppa Suur-Savon vuosittain järjestämä kaupunkifestivaali Savonlinnan sydämessä. Festari järjestetään Savonlinnan kirkkopuistossa kesäkuun alkupuolella ja se polkaiseekin vuosittain Savonlinnan vilkkaan tapahtumakesän käyntiin.

St. Michel Summerfest ja järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2018 Mikkelin torilla. Festari järjestetään heinäkuun loppupuolella Mikkelipuiston kauniissa maisemissa, Saimaan rannalla.

Kaksipäiväisen festivaalin lavoilla on nähty monipuolinen kattaus Suomen kärkiartisteja, kuten Kaija Koo, Pete Parkkonen, Jenni Vartiainen, JVG, Popeda ja monia muita legendoista nykyhetken kuumimpiin artisteihin. Festivaalit vetävät yleisöä noin 3000 kävijää päivittäin, joten yhteenlaskettu kävijämäärä on noin 12 000 kävijää.

Tapahtumien ilmettä haluttiin uudistaa iloisemmaksi, sillä se koettiin vanhaksi ja synkäksi. Samalla myös verkkosivustot kokivat uudistuksen niin ilmeen osalta, kuin teknisestikin.

Ratkaisu

Ilmeen suunnittelu lähti tunnuksen tuunauksesta, iloisen kuulokepäisen linnun asentoa muutettiin suoraan kohdetta katsovaksi. Värimaailma muutettiin täysin, tummasta värikkääksi ja graafiseen ilmeeseen tuotiin kesäisiä elementtejä, joita on mukava käyttää eri materiaaleissa.

Uusi graafinen ilme näkyy eniten uusituilla verkkosivuistoilla, mutta olemme tehneet paljon myös muita materiaaleja, kuten eri somealustojen mainos- ja julkaisupohjia, banderolleja ja kutsuja.

Verkkosivustouudistus lähti käyntiin konseptoinnilla ja suunnittelulla. Jo alussa päätimme, että aikaisemman yhden verkkosivuston sijaan toteutamme kaksi erillistä sivustoa molemmille festareille. Uudistetut verkkosivustot löytyvät omien verkkotunnusten takaa palvellen paremmin kävijöitään sekä tietysti hakukoneita. Lisäksi kahden verkkosivuston markkinointi ja analysointi mm. sosiaalisessa mediassa on kohdennetumpaa.

Molemmat sivustot suunniteltiin suunniteltujen ilmeiden pohjalta näyttäviksi kokonaisuuksiksi sisältäen mm. erilaisia liikkuvia elementtejä sekä animointeja. Sivuilta löytyy tiedot ohjelmista, esiintyjistä ja lipuista. Sivustot toteutettiin WordPressilla ja ne julkaistiin alkuvuonna 2022.

Artikkelin kuva: Petri Saarelainen