Visuaalinen suunnittelu

Visuaalinen eli graafinen suunnittelu rinnastetaan usein mainosmateriaalin tai logon suunnitteluun. Se toki pitää paikkansa, mutta visuaalinen suunnittelu on oikeastaan paljon enemmän. Asiansa osaavalle mainostoimistolle kekseliäs, vaikuttava ja laadukas visuaalinen suunnittelu on kunnia-asia. Se antaa toimistolle sielun ja olemuksen, määrittelee toimiston maineen ja tyylin. Hyvin rakennettu visuaalinen identiteetti mahdollistaa helposti tunnistettavan mainonnan.

Yritysilmeet

Yritysilme eli visuaalinen identiteetti määrittelee, miltä yritys näyttää. Tähän kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä logo. Logoa jopa suurempaa osaa näyttelevät ilmeen värit, graafiset elementit, kuvamaailma ja fontit. Yrityksen henki ja idea tulee olla helposti tunnistettavissa yrityksen kaikesta viestinnästä, jonka lisäksi sen tulee yksinkertaisesti näyttää ammattimaiselta ja yritykselle sopivalta. Hyvä visuaalinen identiteetti kertoo omalta osaltaan yrityksen tarinaa, tuo esiin arvoja tai toimintaperiaatetta.

Hyvin onnistunut yritysilme tarjoaa mahdollisuuden erottua kilpailijoista. Kun kaikki kilpailijat näyttävät toistensa kopioilta, joukosta erottuu se, joka näyttää uskottavalta. Visuaalisen ilmeen tulee näkyä yhtenäisenä yrityksen kaikessa viestinnässä. Lopputulos ei ole uskottava, jos yritys kertoo olevansa moderni edelläkävijä, mutta mainosmateriaalit ja nettisivut näyttävät matopelin taustakuvalta.

Yritysilme on vain yksi osa brändisuunnittelua.

Taittaminen

Printti ei ole kuollut, vaan muuttunut lehti-ilmoitusten kulta-ajasta vahvaksi viestinnän osa-alueeksi. Printtiä varten tarvitaan hyvin tehty taitto, jotta vältytään mahdollisilta virheellisiltä painoksilta painatusta tilatessa. Meillä hallitaan taittaminen, oli kyseessä sitten pienikokoinen lehti-ilmoitus, esite tai kaksisataasivuinen kirja. Autamme myös etsimään oikeat kumppanit painatusta varten, sillä meillä on vuosien mittaan kertynyt laaja alihankkijaverkosto niin paikallisista, kuin valtakunnan toimijoista.

Muut graafiset materiaalit

Kuten mainittu, yrityksen visuaalisen ilmeen tulee näkyä kaikessa viestinnässä, käyntikortteja, yrityslahjoja, autoteippauksia ja messuosastoja myöten. Yrityksen ilmettä suunnitellessa luodaan usein pohja myös tulevaisuudessa tarvittaville materiaaleille. Toteutamme materiaalit myös olemassa olevan ilmeen pohjalta, asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Kuvitukset

Kuvitukset ovat tekstiä tai muuta sisältöä visuaalisesti tulkitsevia tai tukevia kuvia. Kuvituksen päätehtävä on herättää katsojan mielenkiinto ja luoda oikeanlainen tunnelma aiheen mukaan. Kuvituksia tehdään aina monikäyttöisistä ikoneista laajoihin karttakuviin ja kirjojen kuvituksista suuriin seinämaalauksiin. Meillä nimittäin osataan piirtää. Ja vielä ihan perinteisesti kynällä, tussilla, maalaamalla tai sitten modernisti tietokoneella.

Valokuvaus

Valokuvat ovat merkittävä osa yrityksen ilmettä ja mainosmateriaalien visuaalisuutta. Kuvamaailma linjataan entistä tarkemmin yrityksen visuaalista ilmettä suunnitellessa, aina henkilö-, tuote- ja toimipistekuvauksia myöten. Emme kuitenkaan koe, että yrityksen kuvapankin tulee sisältää satoja ja satoja vaihtoehtoja, vaan asiakkaan kuvamaailmaa suunnitellessa otamme huomioon käytetyt kanavat, tarpeet ja kuvien monikäyttöisyyden. Toteutamme asiakkaan tarpeen mukaiset kuvaukset niin studiossa, asiakkaan toimitiloissa, miljöössä kuin taivaalta käsin dronella.

Videotuotanto

Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, liikkuva kuva kertoo kymmenentuhatta. Kuten valokuvat, myös videomateriaali kuuluu monen yrityksen visuaalisen ilmeen ja markkinointimateriaalien kokonaisuuteen. Tuotamme videospotteja asiakkaidemme tarpeisiin joko olemassa olevasta videomateriaalista tarpeeseen editoiden tai kokonaisvaltaisena pakettina alusta loppuun, eli suunnittelusta kuvaukseen ja editointiin.

Ajankohtaista

Groteski Osuuskauppa Suur-Savon mainostoimistoksi

Vuosi 2021 päättyi meille erityisen hyviin uutisiin, kun saimme tietää valinnastamme Osuuskauppa Suur-Savon kilpailuttamaksi mainostoimistokumppaniksi. Yhteistyö keskittyy pääasiassa matkailu- ja ravitsemisliiketoimintaan. Osuuskauppa Suur-Savo on S-ryhmän alueosuuskauppa, joka toimii Etelä-Savon kahdentoista kunnan alueella. Yrityksen toimialoja ovat päivittäistavarakauppa, käyttötavarakauppa, hotelli- ja ravintolatoiminta, tapahtumat, autokauppa ja liikennemyymälätoiminta ja erikoisuutena oma Leipomo. Osuuskauppa Suur-Savon päätoimipaikka on Mikkeli, jonka lisäksi toimipisteitä sijaitsee Savonlinnassa, Pieksämäellä, Juvalla…

Lue lisää
Ajankohtaista

Groteski Raahen kaupungin kumppaniksi!

Groteski on valittu valtakunnallisessa tarjouskilpailussa Raahen kaupungin mainostoimistoksi yhdessä raahelaisen WTF Desing -mainostoimiston kanssa. Kilpailukseen osallistui merkittävä määrä mainostoimistoja ympäri Suomen, joten jälleen saimme huomata, että tekemisemme on hienolla tasolla. Kilpailutus tapahtui jo keväällä ja 2+2 -vuotinen sopimus allekirjoitettiin kesällä. Kiireiden takia yhteistyö pääsee starttaamaan vasta nyt syksyllä, joten nyt on hyvä hetki myös kertoa tästä mukavasta asiasta. Alla oleva kuva…

Lue lisää
Blogi

Mikä ihmeen saavutettava verkko- tai painoaineisto?

Saavutettavuus on vilahdellut sähköisistä aineistoista puhuttaessa jo jonkin aikaa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaakaan ja ketä kaikkia se koskee? Lakisääteisillä saavutettavuusvaatimuksilla pyritään yksinkertaisesti yhdenvertaissuuteen eli siihen, että kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus  saada ja käsitellä tietoa ymmärrettävästi ja helposti. Saavutettavuudesta puhuttaessa käsitetään, että kaikki aineisto mikä verkkoon menee tulee olla saavutettavaa, mutta näin ei toki ole. On myös huomioitava, että saavutettavuus…

Lue lisää