Kuvan voima!

,

Kuvalla on huikea voima. Kuva on avartanut maailmaamme ihan kirjaimellisesti kun uusimmat kuvat Marsista ovat viime viikkoina saavuttaneet vehreän pallomme. Kuva afgaanitytöstä vuosien takaa on piirtynyt myös minun verkkokalvolle. Reilu kuukausi sitten julkistettu Vuoden luontokuva on otettu hienosta jääkiteestä, joka oli muodostunut ikkunaan jäätyneestä vedestä. Hienoa, että ymmärretään tuollaisenkin kuvan olevan luontokuva.

Kuvan merkitys esimerkiksi kirjan kannessa on suuri. Hyvä kuvan merkitys vielä suurempi. Kirja myy epäilemättä paremmin, jos kannen kuva ja typografia on suunniteltu ammattitaitoisesti. Parhaimillaan hyvä kuva pysäyttää, vie huomion ja ”pakottaa” huomioimaan samalla muun, kuvaan liittyvän viestin.

 

KUVATOIMISTON KUVAT OVAT HYVIÄ, MUTTA…

Kuvia on tarjolla lukuisien kuvatoimistojen valikoimissa, joista niitä on myös helppo saada käyttöönsä. Ainoa huono puoli tässä on se, että samat kuvat ovat tarjolla kaikille, ja valittu kuva voi pahimmassa tapauksessa tulla vastaan kilpailijan esitteessä. Ratkaisu on omien kuvien ottaminen. Yrityksen kannattaa panostaa aitojen tilanteiden ja yrityksen omien ihmisten kuvaamiseen. Ennen kuvausta suunnitellaan tarkkaan, mitä kuvalla halutaan kertoa niin että kuva tukee yrityksen sanomaa,  tuotetta ja palvelua. Samalla kun kuvataan yrityksen tiloja, saadaan paljon fiiliskuvia, joilla voidaan kuvittaa nettisivuja, esitteitä ja rolluppeja…

 

KUVAN OTTAMINEN ON HELPPOA, HYVÄN KUVAN OTTAMINEN VAATII JO TAITOA!

Teknisesti käyttökelpoisia kuvia pystyy tänä päivänä ottamaan jopa kännykän kameralla, aina ei tarvita ammattilaistason järjestelmäkameraa vaihdettavine objektiiveineen. Kuvaustekniikankin pystyy jokainen omaksumaan kirjoista lukemalla ja harjoittelemalla. Hesarin artikkeli 11.11.2012 kertoi, kuinka amerikkalaiset lehtikuvaajat kuvaavat niin hurrikaaneja kuin sotaakin. Hyvän kuvan ottaminen ei vaadi huippukalustoa vaan kykyä oivaltaa ja nähdä tilanne. Markkinointiviestintään sopivan, hyvän kuvan ottaminen vaatii taitoa ennakoida tapahtumia ja kykyä toimia luovasti tilanteessa kuin tilanteessa. Huippukuvat syntyvät harvoin sattumalta. Niitä on valmisteltava ja suunniteltava siinä missä muutakin materiaalia.

 

Seuraavassa kuvaamista käsittelevässä blogissa tulossa mm. kuvausvinkkejä!

Lisää luettavaa

Ajankohtaista

Groteski jatkaa Mikkelin kumppanina!

Groteski on valittu Mikkelin kaupungin sopimuskumppaniksi 1+1 vuoden sopimuksella, ainoana eteläsavolaisena toimistona sekä toiseksi kahdesta mainostoimistosta. Pääsemme siis jatkamaan jo kolme vuotta kestänyttä kumppanuutta ja kehittämään kaupungin brändiä vieläkin paremmaksi....

Lue lisää
Ajankohtaista

Uudistimme verkkosivut ja palvelut!

Kasvu ei synny kädet taskussa Yrityksemme onkin kasvanut vauhdilla viimeisten parin vuoden aikana, joten on aika näyttää ylpeästi se, mitä olemme saavuttaneet. Ja koska haluamme kasvaa entistä enemmän niin uudistimme...

Lue lisää
Ajankohtaista

Uskomaton vuosi 2020!

Kukapa olisi uskonut vuosi sitten, että jouluostoksille mentäessä pitää käyttää kasvomaskia, jotta ei sairastuisi globaalisti jylläävään pandemiaan. Ja, että sen seurauksena inhimilliset kärsimykset ovat mittaamattomia, maailmantalous laskee jyrkästi, yhteiskuntia suljetaan,...

Lue lisää