3 urbaania legendaa

,

Näinkö se menee:  hammasta  jomottaa, ja varaat ajan hammaslääkäriin. Auton moottori nykii, ja ajat auton huoltamolle. Yrityksesi tarvitsee uudet nettisivut, ja pyydät veljenpojan apuun.

 

Hammaslääkäri opiskelee keskimäärin kuusi vuotta ja auton korjaajaksi valmistuu 2-3 vuodessa, mutta graafinen suunnittelija syntyy siinä hetkessä kun tietokoneeseen asennetaan piirto-ohjelma. Mainonnansuunnitteluun ja graafiseen muotoiluun liittyy melkoisesti uskomuksia ja luuloja, joihin törmää tuon tuostakin. Siellä ne sohvalla loikoilee ja pohtii mukasyvällisiä, piirtelee koneillaan kikkuroita ja vetää kunnon liksat kaikesta tuosta!
On puolustuksen puheenvuoro. Näin me näemme asiat täällä mainostoimiston puolella.

 

1. ”Mainostoimisto on vain isoja yrityksiä varten.”

Ei pidä paikkansa.
Samat kokonaisvaltaisen yrityskuvan lainalaisuudet koskevat niin suurta kuin pientäkin yritystä. Jokainen kosketuspinta asiakkaaseen on tärkeä. Miltä yritys näyttää ja tuntuu käyntikortissa, ikkunateippauksissa ja nettisivuilla? Näyttääkö logo siltä kuin veljenpoika olisi rykäissyt parastaan juuri hankkimallaan piirto-ohjelmalla? Taitaa olla firman kauppaamat tuotteetkin tuota samaa linjaa, pohtii kuluttaja.Pieni yritys joutuu aivan erityisen pontevasti vakuuttamaan hyvyyttää ja uskottavuuttaan, koska sillä ei ole menneisyyttä, johon tukeutua. Ammattitaitoa ja varmuutta huokuva visuaalinen ilme kohottaa pienenkin toimijan ryhtiä kummasti, ja nostaa sen samalle viivalle muiden tarjoajien kanssa.

 

2. ”Mainostoimiston käyttäminen on kallista.”

Käyttämättä jättäminen se  vasta kallista onkin!
Kyllähän sitä itsekin säästää kaikessa mahdollisessa. Muistan katkerasti senkin partakoneen, joka maksoi puolet kalliimmasta ja jumittui lopullisesti kolmannen käyttökerran aikana. Mikä sitten on halpaa ja mikä kallista? Se vasta on kallista kun ensin hankkii halvan ja huonon ja sen tilalle kunnollisen. Ja sehän ei maksa mitään jos oma väki tuhraa muiden töiden ohessa logoa firmalle?

 

Kaikki on kovin suhteellista. Maansiirtoyritykseen hankitaan satojatuhansia maksava kaivuri, mutta muutaman tonnin investointi logoon ja nettisivuihin tuntuu ylivoimaiselta. Yritys päättää laajentaa, ja rakennuttaa siksi uudet toimitilat. Tuotantolaitteisiin panostetaan ja materiaalia hankitaan varastoon. Budjettiin varataan puoli miljoonaa. 80-luvulla piirretty logo ei puhu sen puolesta, että yritys olisi kiinni tässä päivässä ja menossa kovaa vauhtia eteenpäin, mutta sen uudistaminen jätetään tuonnemmaksi, koska ”nyt ei ole varaa semmoiseen kun on muutenkin tuota rahanmenoa”. Se se vasta kalliiksi tuleekin jos kökköisen ilmeen takia ei päästä edes kontaktiin potentiaalisten asiakkaiden kanssa!

 

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Tunnetun sanonnan mukaan norsukin syödään yksi pala kerrallaan. Ulkopuolisin silmin graafinen suunnittelija nopeasti näkee mistä ryhdin kohotus on syytä aloittaa. Voi olla, että logo saadaan vielä henkiin pienellä päivityksellä, jonka jälkeen voidaan keskittyä muuhun aineistoon, pala kerrallaan.

 

Tiesitkö muuten, että kysyminen ja tarjouksen pyytäminen ei maksa mitään! Emme lähetä laskua perääsi kun käyt toimistolla jutustelemassa ja kahvia hörppäämässä. Annamme mielellämme vinkkejä ja neuvomme jos vain suinkin osaamme! Meillä on yhteensä yli 20 vuoden kokemus näistä hommista ja siinä ajassa on ehtinyt karttua mojova arsenaali hiljaista tietoa. Tarkoituksemme ei ole pihdata osaamistamme.

 

3. ”Piirtelyhommia nyt osaa kuka vaan!”

Olisin minäkin voinut yrittää leikata omia nielurisojani, olenhan tottunut tekemään käsitöitä ja teen tunnetusti viimeisteltyä jälkeä. Kuitenkin annoin sen homman lääkärin tehtäväksi ja hyvä tuli. Voisin minäkin opiskella kirjanpitoa perusteita pidemmälle ja hoitaa itse Groteskin kirjanpidon. Teen mieluummin sitä minkä parhaiten osaan, ja josta tulee euroja yrityksen kassaan: visuaalista suunnittelua. Luotan siihen, että taloushallinnon ammattilaisella on koulutus ja kokemus raha-asioiden hoitamisesta. Pidemmän päälle säästän käyttämällä ammattilaisen palveluita.

 

Yritysilmeen suunnittelu on paljon muutakin kuin firman nimen hahmottelua veikeillä fonteilla tai liikemerkin piirtelyä leikekuvien pohjalle. Värimaailmaan saattaa löytyä muitakin perusteluja kuin se, että johtajan vaimo tykkää roosasta. Graafisen suunnittelijan ammattitaitoa on katsoa kokonaisuutta ulkopuolisen silmin, nähdä ja visualisoida jotain sellaista mitä ei ole vielä olemassa. Jokainen toimeksianto on yksilöllinen. Ilmeen suunnittelu lähtee ajatustyöstä, jonka aineksia ovat yrityksen historia, toimiala, asiakkaat, tuotteet ja palvelut, ylipäänsä kaikki se mitä yritys on ja mitä se tahtoo olla. Siksi tapaamme aina asiakkaan kanssa nokakkain, puhumme ja ajattelemme ääneen.

 

Yhteistyössä asiakkaan kanssa syntyy yritykseen sopiva värimaailma, valikoima ilmeeseen sopivia fontteja  ja ohjeistus siitä, kuinka luotua ilmettä käytetään eri tilanteissa. Graafisessa ohjeistuksessa otetaan huomioon kaikki ilmeen käyttötarkoitukset kynästä rekka-autoon ja määritellään värit PMS-, CMYK-, RGB- ja web-väreinä. Älä huoli, jos nuo kirjainyhdistelmät eivät avaudu. Ne ovat osa graafisen suunnittelijan työkaluja siinä missä pora hammaslääkärille tai momenttiavain autonasentajalle.

 

Graafisen alan ammattilainen osaa huomioida aineiston tekniset detaljit kuntoon. Tiedämme, että Wordilla tehdyt aineistot eivät sovellu kirjapainoon raaka-aineeksi vaan niiden reviiri on toimistossa. Tiedämme, että kuvankäsittelyohjelmassa piirretty rasterilogo ei kelpaa ikkunateippauksen tiedostoksi, vaan siihen tarvitaan vektorigrafiikkaa. Asiakkaana sinulle riittää tieto siitä, että mainostoimistossa valmistettu materiaali toimii ongelmitta siellä missä pitääkin, eikä sinun tarvitse kantaa huolta teknisistä yksityiskohdista. Homma on hoidossa. Se on vähän niin kuin istuisi hammaslääkärin tuoliin ja toteaisi että te osaatte tämän homman. Hoitakaa kuntoon, kiitos!

 

PS. Tämän postauksen kirjoittajaksi on merkitty Heimo, mutta olemme tämän takana kaksissa miehin. Tässä esitetyt ajatukset eivät ole mustavalkoisia, niillä on aina puolensa. Tämä on meidän puolemme.