fbpx

Ajankohtaista

Ellottaako Facebook?

Ärsyttävätkö Facebookin mainokset ja pelit? Pelottaako, että Facebook jakaa tietoja sinusta kumppaneilleen?

Jos näin on, et ole yksin. Suuri joukko netin käyttäjiä etsii vaihtoehtoa sosiaalisen median Goljatille, Facebookille. Vielä ei ole löytynyt varteenotettavaa haastajaa, Facebookin kaatajaa. Reilulla miljardilla aktiivisella käyttäjällään Facebook onkin melkoinen jättiläinen kaadettavaksi.

Puoli vuotta sitten tuli näkyviin Ello. San Franciscossa asuva draq-artisti ei saanut käyttää Facebookissa taiteilijanimeään vaan häntä vaadittiin esiintymään omalla nimellään. Joukko koodareita ja graafikoita kehitti palvelun, jossa ei tarvitse käyttää oikeaa nimeä, jossa ei ole mainoksia ja joka ei myy käyttäjätietoja eteenpäin.

Ello on vielä beta-testausvaiheessa mutta jo nyt siihen liittyy yli 30 000 käyttäjää tunnissa. Facebook perustettiin vuonna 2004, ja ennen vuotta 2006 siihen oli liittynyt noin 5 miljoonaa ihmistä. Nykyisellä Ellon kasvuvauhdilla tuo 5 miljoonaa tavoitetaan jo 5,5 kuukaudessa. Liittymisvauhti varmasti hyytyy ajan kuluessa ja alkuinnostuksen haihtuessa, mutta juuri nyt kasvu on kova.

Miksi Ello?

Ello on ennenkaikkea mainosvapaa somepalvelu. Manifestissään Ello antaa epäsuorasti uskoa, että näin tulisi olemaan myös jatkossa. Ellon tarkoitus on rahoittaa toimintansa edullisilla lisäpalveluilla, joista ei vielä haluta kertoa tarkemmin. Palvelu lupaa kerätä ja tallentaa käyttäjästä vain tarvittavan tiedon, eikä se myy tietoja eteenpäin. Aika näyttää kuinka realistinen lupaus on. On vaikea kuvitella, että palvelu pysyisi jalkeilla ilman mainostuloja.

Riisuttu yksinkertaisuus

Facebookin väreihin, mainoksiin, peleihin ja erilaisiin hilavitkuttimiin tottuneelle tipahtaminen Ellon mustavalkoiseen funktionaalisuuteen voi olla pienimuotoinen shokki. Kaikki näyttää jotenkin – tyhjältä. Ello lupaa käyttäjälleen parempaa sosiaalisen median käyttökokemusta, jossa pääosassa on sosiaalinen toiminta.

Ello_Suvimaa

 

Toiminnot oppii nopeasti jos on käyttänyt esim. Twitteriä, Tumblr:ia tai Instagramia. Käyttäjänimenä on mm. Instagramista tuttu @nimi-muoto. Ello toimii tällä hetkellä vain selaimessa, mutta loppuvuoden aikana luvataan julkaista myös appsi.

Erityispiirteenä muihin palveluihin verrattuna Ellossa voi jaotella seurattavat ”Friend”- ja ”Noise”-kategorioihin. Friendit ovat niitä, joiden juttuja eniten haluaa seurata, ja Noise on sitten  kaikkea muuta sälää ja ei-niin-tärkeää seurattavaa.

Vain kutsutuille

Tällä hetkellä, kun palvelu on betavaiheessa, käyttäjäksi pääsee vain kutsusta. Kutsuja ja ilmaiskoodeja on kuitenkin netti pullollaan, joten ihan välttämättä ei tarvitse lähteä ostamaan koodia eBaysta. Betavaiheen jälkeen kuka vain voi liittyä mukaan ilman koodeja.

Jos anti-Facebook kiinnostaa, suuntaa Ellon sivulle ja jätä sähköpostiosoitteesi, johon koodi tullaan lähettämään. Googlaamalla ”Ello code” löytää tukun sivustoja, joiden kautta koodi löytyy.

Pitkä matka valmiiksi

Ello on vielä raakile ja ominaisuuksiltaan hyvin riisuttu. Aika näyttää, tuliko palvelu julki liian aikaisin, liian keskeneräisenä.

Suosittelen ainakin tutustumaan uutukaiseen. Jos tunnut viihtyvän paljaassa käyttöliittymässä ja jaksat odottaa kehityksen kehittymistä, suosittelen varaamaan oman käyttäjänimen, sillä nimiavaruus hupenee tunti tunnilta. Kaikki kuuluisimmat brändit, yleissanat ja esimerkiksi valtioiden nimet ovat jo varattuja, mutta suomalaisia käyttäjänimiä on vielä saatavilla. Kannattaisiko oma nimivaraus tehdä ihan vaan varmuuden vuoksi? Tutustu Elloon!

 

Lue myös