Digihömppää, konkretiaa ja start-uppia!

,

Digitalisaatio on kupla. Erilaiset itsensä lähes jumalaksi kohottaneet ”konsultit” kiertävät maata puhumassa, kuinka lähes jokainen arkipäiväinenkin asia pitäisi digitalisoida. Kukaan ei oikeasti edes ymmärrä noita höpinöitä, mutta eihän se haittaa, kun hankerahalla pääsee nauttimaan kampaviinereistä ja viettämään mukavaa päivää kongressikeskuksessa. Aika kärjistettyä, vai mitä?

On kyllä, myönnän itsekin. Mutta totta toinen puoli, ehkä enemmänkin.

Kehitys ei kehity, jos sitä ei kehitä ja erilaiset tilaisuudet ovat siihen oiva mahdollisuus. Mutta tyhjänpuhumisen ja korulauseiden sijaan tarvitaan konkretiaa. Ei yrittäjillä ole aikaa juosta kokouksista toiseen kuuntelemassa hienoja lupauksia hankerahoista tai digitaalisaation ihmeistä. Yrittäjä haluaa saada aikaiseksi kauppoja ja jos digitaalisuus ei siihen tuo työkaluja, ne jäävät käyttämättä ja kaupat saamatta. Konkretiaa odotetaan myös meiltä tekijöiltä. Meidän pitää ymmärtää asiakkaiden tarpeet ja parhaassa tapauksessa nähdä pari vuotta eteenpäin. On hyvä olla tekemisissä monenkokoisten ja eri alojen toimijoiden kanssa niin jalat pysyy paremmin maan pinnalla. Konkretiaa, sen tarvetta ja merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa.

Sieltä kuplasta voi olla pitkä matka maahan. Poks.

Meille digitalisuus tarkoittaa sitä, että olemme yli vuoden ajan panostaneet tekijöihin, jotka osaavat myös toteuttaa vaikeammatkin ratkaisut sekä ennenkaikkea kehittää asioita konkreettisesti. Esimerkiksi verkkokaupan suunnittelu ja toteutus ei ole sitä, että päräytetään kuvat, tekstit ja hinnat verkkokauppa-alustalle ja rahaa alkaa virtaamaan asiakkaalle. Se on erilaisten integraatioiden sekä maksu- ja kuljetusvaihtoehtojen tuntemista. Se on asiakastottumusten ja helppokäyttöisyyden ymmärtämistä. Se on ennenkaikkea tietoisuutta siitä, kuinka asiakkaamme menestyy parhaimmalla mahdollisella tavalla. Emme kuitenkaan ole ihmeiden tekijöitä, sillä jos asiakasta ei kiinnosta hoitaa omaa osuuttaan, emme mekään mahda asialle mitään.

Olen ilokseni huomannut, että myös muutkin paikalliset alalla toimijat ovat vihdoin huomanneet, kuinka tärkeää on panostaa omaan digiosaamisen kehittämiseen. Jälkiä on kuitenkin mukavampi tehdä, eikä seurata niitä. Ja niitä jälkiä tulee muuten jatkossa lisääkin, sillä olemme mukana perustamassa uutta start-up yritystä, josta kuulette ihan varmasti lisää. Eikä se siihen jää…

Moni on kysellyt muutostamme asemalle ja ennenkaikkea olleet posiviivisen yllättyneitä ja iloisia erikoisesta valinnastamme. Emme voisi olla enempää samaa mieltä. Tulkaa ihmeessä moikkamaan meitä, ihan milloin vain.

Jyrki Suvimaa

Lisää luettavaa

Ajankohtaista

Groteski jatkaa Mikkelin kumppanina!

Groteski on valittu Mikkelin kaupungin sopimuskumppaniksi 1+1 vuoden sopimuksella, ainoana eteläsavolaisena toimistona sekä toiseksi kahdesta mainostoimistosta. Pääsemme siis jatkamaan jo kolme vuotta kestänyttä kumppanuutta ja kehittämään kaupungin brändiä vieläkin paremmaksi....

Lue lisää
Ajankohtaista

Uudistimme verkkosivut ja palvelut!

Kasvu ei synny kädet taskussa Yrityksemme onkin kasvanut vauhdilla viimeisten parin vuoden aikana, joten on aika näyttää ylpeästi se, mitä olemme saavuttaneet. Ja koska haluamme kasvaa entistä enemmän niin uudistimme...

Lue lisää
Ajankohtaista

Uskomaton vuosi 2020!

Kukapa olisi uskonut vuosi sitten, että jouluostoksille mentäessä pitää käyttää kasvomaskia, jotta ei sairastuisi globaalisti jylläävään pandemiaan. Ja, että sen seurauksena inhimilliset kärsimykset ovat mittaamattomia, maailmantalous laskee jyrkästi, yhteiskuntia suljetaan,...

Lue lisää