Brändätty varas

,

Heartbleed

Jos olet viimeisten päivien aikana vähänkään klikkaillut uutisotsikoita, olet takuulla törmännyt Heartbleed-uutiseen. Olet jo varmaankin saanut sähköpostiisi kehoituksia vaihtaa käyttämiesi nettipalvelujen salasanoja. Heartbleed on katastrofaaliseksi kerrottu tietovuoto, joka havaittiin viikko sitten. Kukaan tuskin osaa arvioida, kuinka moni palvelin on saastunut ja kuinka suuret vahingot on päässyt käymään, mutta jo tässä vaiheessa puhutaan internetajan pahimmasta reiästä, joka vuotaa salaiseksi tarkoitettua tietoa. Ja on itse asiassa vuotanut jo arviolta parin vuoden ajan… Aika paha siis!

Historiallisen paha vuoto on historiallinen siksikin, että ensimmäistä kertaa tietovuoto on brändätty mieleenjäävästi; tapahtuneelle on annettu selkokielinen nimi, luotu sydänlogo ja perustettu selkeä sivusto osoitteessa heartbleed.com. Suomalainen tietoturvayritys Codenomicon havaitsi tietovuodon, alkoi kerätä aiheeseen liittyvää tietoa, ja vajaassa kahdessa tunnissa yrityksen graafikko Leena Snidate loi tämän sydänsymbolin, joka on levinnyt näiden päivien aikana tsunamin vauhdilla maailman joka kolkkaan.

Viime viikkoon asti olemme tottuneet lukemaan sellaisista viruksista ja verkkohyökkäyksistä kuin JS:Exploit.CVE-2014-0322.A, Win32.Ramnit.G ja CVE-2014-0160. Tuo viimeksi mainittu on itse asiassa juuri tämä Heartbleed, josta maailma juuri nyt kohisee.

Heartbleed-logo on nopeasti synnytetty, yksinkertainen kuvio, jossa ei sinällään ole mitään graafisesti uniikkia. Onhan näitä vuotavia sydämiä ennenkin nähty. Logon ainutkertaisuus piilee sen voimassa viestiä tietovuodon vaarallisuudesta meille, jotka emme ymmärrä asian teknistä puolta, ja joita tekninen jargoni ei jaksa kiinnostaa. Nimi ja logo yhdessä antavat ilmiölle identiteetin, josta on helpompi puhua ja joka jää mieleen.

 

Elämme visuaalista aikaa

Uskon, että Heartbleed näyttää tietä tietovuotojen brändäykselle. Tulevaisuudessa näemme takuulla kaupallisten tietoturvayritysten tiedotteita, joissa löydetylle virukselle on luotu visuaalinen symboli ja kuvaava nimi. Mielenkiinnolla odotan miltä näyttävät tulevaisuuden troijalaiset ja virukset, madot ja muut tietoverkon nakertajat.

 

 

Lisää luettavaa

Ajankohtaista

Groteski jatkaa Mikkelin kumppanina!

Groteski on valittu Mikkelin kaupungin sopimuskumppaniksi 1+1 vuoden sopimuksella, ainoana eteläsavolaisena toimistona sekä toiseksi kahdesta mainostoimistosta. Pääsemme siis jatkamaan jo kolme vuotta kestänyttä kumppanuutta ja kehittämään kaupungin brändiä vieläkin paremmaksi....

Lue lisää
Ajankohtaista

Uudistimme verkkosivut ja palvelut!

Kasvu ei synny kädet taskussa Yrityksemme onkin kasvanut vauhdilla viimeisten parin vuoden aikana, joten on aika näyttää ylpeästi se, mitä olemme saavuttaneet. Ja koska haluamme kasvaa entistä enemmän niin uudistimme...

Lue lisää
Ajankohtaista

Uskomaton vuosi 2020!

Kukapa olisi uskonut vuosi sitten, että jouluostoksille mentäessä pitää käyttää kasvomaskia, jotta ei sairastuisi globaalisti jylläävään pandemiaan. Ja, että sen seurauksena inhimilliset kärsimykset ovat mittaamattomia, maailmantalous laskee jyrkästi, yhteiskuntia suljetaan,...

Lue lisää